اخبار انجمن

مقاومت ملت و اتخاذ راهبردهای دفاعی ایران، فضای جدیدی را برای ورود به عرصه جهانی گشوده است

♦مقاومت ملت و اتخاذ راهبردهای دفاعی ایران، فضای جدیدی را برای ورود به عرصه جهانی گشوده است/

♦جبهه‌ی رادیکال و تندرو داخلی که در طی دوره فعالیت‌های مخرب خود با چند قطبی‌سازی، از پیش مخالف هرگونه مذاکره و دیپلماسی بوده‌اند، اینک نیز از توافق حاصل شده بسیار ناخشنودند/

♦رسانه ملی باید آینه‌ی تمام نمای جامعه و ملت باشد لذا نمی‌تواند و نباید در خدمت جریان و تفکری خاص و ماهیتا غیر ملی باشد/

♦شایسته است در رویه‌هایی که راه حل را تعقیب، زندان و روش‌های تنبیهی منتقدان می‌داند، تجدید نظر اساسی صورت گیرد/

♦بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها درباره تفاهم‌نامه پایان جنگ میان ایران و آمریکا

به نام خداوند جان آفرین
تفاهم‌نامه پایان جنگ میان ایران و آمریکا نهایی گردید و مقرر شد بزودی امضای نمایندگان دو کشور برسد. انتشار این خبر، موجی از واکنش‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، دولت‌های اروپایی و کشورهای منطقه را در پی داشت.

در این میان تمامی اقشار ملت، در پی شهادت رهبری فقید و فرماندهان و دانشمندان و کودکان و مردم بی گناه، با حضور کم سابقه‌ی خویش در پشتیبانی از دفاع ملی – میهنی، با اتکال به خدای متعال و پایداری، با تقویت روحیه رزمندگان جبهه‌ی نبرد علیه آمریکا و اسرائیل و اقمار و دول حامی آنان و با همراهی و پشتیبانی از افسران جبهه دیپلماسی و کاربست عقلانیت، توانستند خرسندی پیروزمندانه و آرام بخشی را به برای کشور رقم بزنند. در همین راستا، نکاتی را پیرامون وضعیت کنونی و آینده بیان می‌دارد:

۱. ورود به فصل جدید همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی: انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها هرچند این گام را، گام ابتدایی برای توافق جامع می‌داند، ولی این امر جز با همدلی و انسجام ملی و پایمردی رزمندگان و بهره بردن از قدرت بازدارندگی نظامی ایران و استفاده بجا از ابزار ژئوپولیتک و دیپلماسی فعال و تدبیر دولت جناب دکتر پزشکیان در پشتیبانی از معیشت مردم و پیش‌بینی‌ها و لجستیک پشت جبهه جنگ، میسر نبود و از این روی جای تبریک و قدر دانی دارد.

انجمن بر این باور است که مقاومت ملت و اتخاذ راهبردهای دفاعی ایران، فضای جدیدی را برای ورود به عرصه جهانی گشوده است. رهبری این امر نشانگر برخی تحولات و تصمیماتی است که شایسته تقدیر است و اگر این امر، در ادامه و ۶۰ روز آینده با تدبیر درست و بدون سنگ‌اندازی جریان‌های رادیکال به سرانجام برسد، می‌تواند ورود به فصل جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باشد و خوشبختانه تصمیم‌هایی که نشان از رویکردی تحول‌گرا دارد، می‌تواند زمینه‌ی دست یابی به توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را در فصل جدید، رقم بزند.

۲. کاهش تنش‌های ناشی از رادیکالیزم کور: دو نیروی رادیکال در دو جبهه فعالند. این دو گروه در روزهای آینده، جهت به بن‌بست کشاندن توافق جامع از پا نخواهند نشست و از این پس و در ادامه بر تلاش خود برای ناکامی توافق پیش رو با تمام قوا خواهند افزود. جبهه‌ی اول اسرائیل، اعم از نتانیاهو و احزاب تند رو در داخل اسرائیل و لابی‌های این رژیم آپارتاید در آمریکا و راستگرایان تندرو در ایالات متحده و نفوذ آنان درساختارهای امنیتی، اطلاعاتی و جاسوسی در برخی مراکز و کشورهای حامی آنان است؛ دیگر جبهه‌ی رادیکال و تندرو داخلی ایران که در طی دوره فعالیت‌های مخرب خود با چند قطبی‌سازی، از پیش مخالف هرگونه مذاکره و دیپلماسی بوده اند و اینک نیز از توافق حاصل شده بسیار ناخشنودند.

این اقلیت کم شمار ولی پرصدا، در طول یکی دو هفته گذشته در عین قلت، در بلندگوهای تبلیغاتی خواستار محاکمه مذاکره کنندگان در هر مقام و لباسی شده و طرح استیضاح و محاکمه را مطرح و در برخی از میادین شهرها متاسفانه بر طبل خشونت بدون پشتوانه عقلانی و مردمی کوبیده‌اند.

این جریان فاقد پایگاه مردمی، با عدم توجه به عقلانیت در تدبیر میدان و دیپلماسی، به دلیل ضعف در تحلیل، ناخشنود از این توافق‌اند. از این رو، پس از این باید شاهد سنگ‌اندازی های گوناگون آنان برای به بن‌بست کشاندن توافق بود. سابقه تقابل آنان در گذشته نیز موید این رویه فرصت‌سوز است که ریشه در رانت قدرت و ثروت، با نقاب انقلابی‌گری دارد و نشان داده که اگر میدان پیدا کند، فرصت طلایی رسیدن به پیروزی ملت را به شکست تبدیل خواهد کرد. این امر باید به عنوان هشداری جدی سرلوحه‌ی راهبران حاکمیت و دولت باشد. 

۳. تقویت انسجام ملی: اعتماد ملت – دولت، گامی اساسی در استقلال کشور است. باید به جد گفت که روش‌های گذشته در نوع برخورد با اصنافی از مردم از: اهل قلم و رسانه، کارگران، هنرمندان، فرهنگیان و برخی منتقدان با شیوه‌های حکمرانی گذشته، دانشجویان و احضار آنان به کمیته‌های انضباطی و یا بازداشت و زندان آنان، به تقویت وحدت و انسجام ملی که اینک ضروری‌ترین نیاز جامعه و کشور است، مدد نمی رساند، لذا شایسته است در رویه هایی که راه حل را تعقیب و زندان و روش های تنبیهی می‌داند، تجدید نظر اساسی صورت گیرد.

گشودگی حاکمیت در برابر منتقدان و معترضان در ساختارهای امنیتی و انتظامی و دستگاه قضایی می‌بایست تحت برنامه‌های مطالعه شده‌ای با شاخص‌های تقویت انسجام ملی به اجرا درآید. همچنین می‌بایست برای اعتماددسازی، در نحوه مدیریت و برنامه‌های رسانه ملی به نحوی تجدید نظر شود تا ملت آن را شایسته رسانه ملی – و نه خطی و جناحی – بداند.

رسانه ملی باید آینه‌ی تمام نمای جامعه و ملت باشد لذا نمی‌تواند و نباید در خدمت جریان و تفکری خاص و ماهیتا غیر ملی باشد. در غیر این صورت گرایش به رسانه‌های غیر ملی بلکه ضد ملی آن سوی آب را تقویت خواهد کرد. دیگر آنکه شرایط کنونی کشور از نظر اقتصادی و معیشتی به دلایل گوناگون از جمله جنگ تحمیلی بر کسی پوشیده نیست، به ویژه خسارات ناشی از ضربات دشمن به برخی زیرساخت ها و سرمایه‌های کشور و تحمیل تنگناهای اقتصادی به ویژه بر کارگران کارگاه‌های تولیدی و خدماتی و برخی مشاغل و کسب و کارها، در صورت عدم چاره اندیشی فوری، می‌تواند در کاهش آستانه تحمل مردم موثر باشد که الزاما نیاز به برنامه ریزی دقیق حاکمیت و دولت برای استفاده بهینه و سازمند بر اساس اولویت ها و ضرورت ها باشد.

تجربه به هدر دادن درآمدهای ارزی در برخی دولت‌ها و مصرف نابجا و پول پاشی در امور فاقد اولویت در گذشته نشان داده که عدم مدیریت منابع چگونه می‌تواند ضربات مهلکی را بر اقتصاد کشور وارد نماید. استفاده بهینه از منابع، به میزان قابل ملاحظه‌ای می‌تواند بر فقر و فلاکت فائق آید در غیر این صورت می‌تواند کشور را بیش از پیش دستخوش بحران‌ها سازد.

از این رو در فرض آزادسازی سرمایه‌های ارزی ایران در چشم‌انداز پیش رو، اهتمام به تدوین برنامه اقتصادی در شرایط بحران، با حضور کارشناسان زبده‌ی این امر، اولویت اصلی دولت و نهادهای ذیربط است. استفاده بهینه از این سرمایه ها در جهت رسیدگی به بنگاه های اقتصادی و تولیدی و بازسازی مناطق و ابنیه جنگ زده و اقشار محروم و وضعیت اقتصادی مردم ، از ضروریاتی است که هم می تواند گامی اساسی در اعتمادسازی و انسجام ملی و هم موجب کاهش مطالبات غیر ضرور برخی از نهادها و دستگاه های نه چندان مفید به حال ملت باشد.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به تمامی ارکان حکومت و دولت اعلام می‌نماید، همچنانکه استادان و دانشجویان و دیگر اقشار در دو پویش «نه به جنگ – آری به صلح» و «پویش ملی دانشگاهیان مدافع ایران» در جهت عزت، استقلال و حفظ تمامیت ارضی و پیروزی ایران مشارکت داشته، در جهت تحقق پیشنهادهای مذکور می‌تواند ظرفیت های تخصصی خود را به مشارکت گذارد.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها
سه شنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۵

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا