اقتصادی و اجتماعیخوزستان

چرا طرح مجلس، دلهره دارد؟

چرا طرح مجلس، دلهره دارد؟

محسن صنیعی (مدرس دانشگاه و عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها))
به نقل از: روزنامه همدلی

در حالی که همچنان خوزستان در بحران کم‌آبی است، همچنان کشور با پیک پنجم بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و هنوز واکسیناسیون (حداقل یک دوز) به ده درصد جامعه نرسیده است، و حدود ۲۳۰ شهر در وضعیت قرمز هستند، بحران بی‌برقی، عملا با جابه‌جایی بار، به عبارتی خاموشی دادن به صنعت به نفع بار خانگی حل می‌شود و مشکل محرومیت در جای جای ایران را داریم، مجلس یازدهم، روز چهارشنبه ۶ مرداد، پس از یک جلسه غیرعلنی در مورد طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» یا همان «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی»، در جلسه علنی به ریاست نایب رئیس مجلس، بدون هیچ‌گونه بحثی در مورد جزییات طرح، درست مانند تصویب بیست دقیقه‌ای برجام در مجلس نهم، اصل ۸۵ شدن این طرح را به رای گذاشتند و ۱۲۱ نفر از ۲۰۹ نفر به این پیشنهاد رای دادند و به این ترتیب، این طرح برای بررسی به یک کمیسیون تخصصی فرستاده می‌شود. پس از بررسی این طرح در این کمیسیون، بدون طرح مجدد در جلسه علنی مجلس، مستقیم به شورای نگهبان فرستاده می‌شود.

پس از تصویب این پیشنهاد که در افکار عمومی، با تصویب خود طرح برابر شمرده شده است، موجی از اعتراض در فضای اجتماعی ایجاد شده است.‌ در فضای مجازی، این طرح، عملا با محدود کردن فضای مجازی برابر شمرده شده است و در گروه های مختلف در واتس‌اپ، تلگرام، صفحات اینستاگرام و نیز در اتاق‌های کلاب‌هاوس، بحث‌های مختلف در نقد طرح و غالبا مخالفت با آن، صورت گرفته است و حتی اصول‌گرایانی که دولت آینده را دولت محبوب خود می‌دانند نیز ارائه این طرح را در این بازه زمانی که دولت جدید در آستانه شروع به کار است، بسیار نامناسب می‌دانند.

از جمله می‌توان به توییت جناب محسن رضایی اشاره کرد که نوشته بود:« مردم عزیز ایران حق دارند بپرسند در حالی که جامعه با انواع مشکلات و مصائب اقتصادی مواجه هست، تصویب طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران اینترنت، چه ضرورتی داشته است؟»

در کارزاری که به نام «مخالفت با طرح‌های محدودکننده اینترنت بین‌المللی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی» به راه افتاده است، تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار نفر این کارزار را امضاء کرده اند و با آن مخالفت کرده‌اند، در کارزار دیگری، زنان فعال در کسب و کارهای خانگی که پایه فعالیت خود را در فضای مجازی گذاشته‌اند و نگران محدودیت کسب و کار خود هستند، به طرح‌های محدودکننده اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های مجازی، اعتراض کرده‌اند و تاکنون حدود ۳۳ هزار نفر آن را امضاء کرده‌اند. پیشتر شرکت‌های بزرگ استارت‌آپی با این طرح مخالفت کرده بودند. اما چرا علی‌رغم توضیحاتی که رئیس مجلس در مورد این طرح داده است، همچنان دلهره و نگرانی نسبت به تصویب این طرح وجود دارد؟

مردم برای بررسی این طرح، عملا به سابقه تصویب کنندگان طرح نگاه می‌کنند. در این سابقه، فیلتر کردن تلگرام و کلاب‌هاوس و فیس‌بوک و توییتر و همه سایت‌های سیاسی وجود دارد و اگر به قبل‌تر برگردیم توقیف روزنامه‌ها را در سابقه آن‌ها می‌بینند و نگران می‌شوند. امروز، اینترنت در همه ساختارهای اقتصادی، آموزشی، تجاری، صنعتی دنیا نفوذ کرده است. موقعی که آموزش مجازی خصوصا در دوره کرونا، همه آموزش همگانی و نیز دانشگاهی را در بر گرفته است، باید بپذیریم که آموزش حدود ۱۵ میلیون نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان کشور، به اینترنت گره خورده است، حتی پس از کرونا، نمی‌توان این ارتباط را قطع کرد. تحصیل و تحقیق چهار میلیون دانشجو در دانشگاه‌ها، خصوصا تحصیلات تکمیلی، با اینترنت، گره خورده است. تحصیلات تکمیلی بدون اینترنت به معنای تعطیلی تحصیلات تکمیلی است.

اگر ساختار دولتی ما عاجز از ایجاد اشتغال است، مردم از فضای مجازی استفاده کرده‌اند و عملا با ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی، حتی کالاهای تولیدی خود را در معرض فروش قرار می‌دهند. امروز، مبنای تجارت بر فضای اینترنت گذاشته شده است. هر فروشگاه واقعی سعی می‌کند یک فروشگاه اینترنتی هم باشد، در نتیجه افراد بسیار زیادی که پایه فعالیت کاری خود را بر فضای مجازی گذاشته‌اند، از این طرح مجلس، نگران هستند.

اینترنت مانند اقیانوسی از اطلاعات و داده است که هر کس می‌تواند تولیدات خود را در آن قرار دهد، همان‌طور که اگر می‌خواهید از آب شور دریا استفاده کنید هر استفاده کننده باید آن را پالایش کند، کاربران باید قدرت پالایش کردن اطلاعات و تشخیص اطلاعات سره از ناسره را یاد بگیرند.

متاسفانه طرح اخیر در مجلس تماما اصول‌گرا را مردم مانند همه مخالفت‌های قبلی با ماهواره، ویدئو، تلویزیون، رادیو، سینما و ….، آن هم در قرن بیست و یکم می‌بینند و آن هم در شرایطی که هر کدام از مدیران و نمایندگان، به شمار فالورهای اینستاگرام خود افتخار می‌کنند و هر روز، در توییتر یک پیام توییت می‌کنند. جالب است که رئیس جمهور منتخب که چند روز دیگر، دوره رسمی ریاست جمهوری‌اش آغاز می‌شود، در کارزار انتخاباتی، اینترنت و فضای مجازی را مانند برق و تلفن از مهم‌ترین نیازهای مردم دانسته است و قول حمایت از اینترنت و حتی توزیع رایگان اینترنت به اقشار ضعیف جامعه را داده است.

 

انتهای پیام/

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا