فرهنگی
تعریف سواد ازنظر «یونسکو» و راهکارهای بهبود زندگی
۱۳ مرداد ۱۴۰۳آخرین بروزرسانی: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
۰ 107 خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد
تعریف سواد ازنظر «یونسکو» و راهکارهای بهبود زندگی
رحمت اله اللهیاری (عضو هیات علمی گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهران)
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، تعریف جدیدی از باسوادی ارائه داده است. شاید برای تان جالب باشد که بدانید مفهوم سواد در قرن گذشته،تغییرات بسیاری کرده است و این *چهارمین* تعریف سواد است که توسط یونسکو بهصورت رسمی اعلام میشود.
بهطور خلاصه و طبق این تعریف، *باسواد کسی است که بتواند از خواندهها و دانستههای خود تغییری در زندگی خود ایجاد کند.* با تعریف جدیدی که یونسکو ارائه داده باسوادی توانایی *«تغییر»* است و باسواد کسی است که بتواند با آموختههایش، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.
بعد از مروری کوتاه بر تعاریف سواد از ابتدا تا امروز، نکاتی درباره ایجاد تغییر در زندگی بر اساس دانستهها و راه کار های دستیابی به این مهم، مطرح خواهیم کرد.
*اولین تعریف* توانایی خواندن و نوشتن، اولین تعریفی که از سواد در اوایل قرن بیستم ارائه شد،صرفاً به توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری معطوف بود. طبق این تعریف، فردی باسواد محسوب میشد که توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری خود را داشته باشد.
*دومین تعریف* اضافه شدن یادگرفتن رایانه و یک زبان خارجی در اواخر قرن بیستم، سازمان ملل تعریف دومی از سواد را ارائه کرد. در این تعریف جدید، علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری، توانایی استفاده از رایانه و یاد داشتن یک زبان خارجی هم اضافه شد. بدین ترتیب به افرادی که توان خواندن و نوشتن، استفاده از رایانه و صحبت و درک مطلب به یک زبان خارجی را داشتند، باسواد گفته شد. قاعدتاً طبق این تعریف بسیاری از دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاهی کشور ما بیسواد محسوب میشوند چون دانش زبان خارجی بیشتر افراد کم است.
*سومین تعریف* اضافه شدن ۱۲ نوع سواد: سازمان ملل در دهه دوم قرن ۲۱، بازهم در مفهوم سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف سوم کلاً ماهیت سواد تغییر یافت. مهارتهایی اعلام شد که داشتن این تواناییها و مهارتها مصداق باسواد بودن قرار گرفت. بدین ترتیب شخصی که در یک رشته دانشگاهی موفق به دریافت مدرک دکترا می شود، حدود ۵ درصد با سواد است.
این مهارتها عبارتاند از:
سواد عاطفی: توانایی بر قراری روابط عاطفی با خانواده و دوستان
سواد ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران و دانستن آداب اجتماعی سواد مالی: توانایی مدیریت مالی خانواده، دانستن روشهای پسانداز و توازن دخلوخرج
سواد رسانهای: اینکه فرد بداند کدام رسانه معتبر و کدام نامعتبر است.
سواد تربیتی: توانایی تربیت فرزندان به نحو شایسته
سواد رایانهای: دانستن مهارتهای راهبری رایانه
سواد سلامتی: دانستن اطلاعات مهم درباره تغذیه سالم و کنترل بیماریها
سواد نژادی و قومی: شناخت نژادها و قومیتها بر اساس احترام و تبعیض نگذاشتن.
سواد بومشناختی: دانستن راههای حفاظت از محیط زیست
سواد تحلیلی: توانایی شناخت، ارزیابی و تحلیل نظریههای مختلف و ایجاد استدلالهای منطقی بدون تعصب و پیشفرض
سواد انرژی: توانایی مدیریت مصرف انرژی
سواد علمی: علاوه بر سواد دانشگاهی، توانایی بحث یا حلوفصل مسائل با راه کار های علمی و عقلانی مناسب جدیدترین تعریف سواد ازنظر یونسکو ازآنجاکه باسواد بودن به یادگیری این مهارتها وابسته شد، قاعدتاً سیستم آموزشی کشورها هم باید متناسب با این مهارتها تغییر رویه میداد که متأسفانه فعلاً سیستم آموزشی کشور ما، هنوز هیچ تغییری درزمینه آموزش مهارتهای ذکر شده نکرده است.
*جدیدترین تعریف* *علم با عمل معنا میشود.*
بااینحال و بهتازگی «یونسکو» یک بار دیگر در تعریف سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف جدید، توانایی ایجاد تغییر، ملاک باسوادی قرارگرفته است یعنی شخصی باسواد تلقی میشود که بتواند با استفاده از خواندهها و آموختههای خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.
درواقع این تعریف مکمل تعریف قبلی است زیرا صرفاً دانستن یک موضوع به معنای عمل به آن نیست. درصورتیکه مهارتها و دانشآموخته شده باعث ایجاد تغییر معنادار در زندگی شود، آنگاه میتوان گفت این فرد انسانی باسواد است. چرا سوادمان باعث تغییر در زندگیمان نمیشود؟ *جالب است بدانید که یاد گیری در متون روان شناسی، بهصورت ایجاد تغییر پایدار در رفتار تعریف میشود. پس ایجاد تغییر در رفتار، مهمترین مؤلفه باسواد بودن است.
عمل کردن به دانستتن ها مشکل تاریخی بشر است اگر انسان به مرحله ای برسد که بتواند به آنچه می داند و می فهمد عمل بکند به پختگی Maturity تعبیر می شود رسیده است
ولی عمل کردن به” دانستن” همیشه مشکل تاریخی بشر است حتی قرآن هم در این باره می فرماید یَـٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفۡعَلُونَ کَبُرَ مَقۡتًا عِندَ ٱللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفۡعَلُونَ یا به قول فردوسی بزرگی سراسر به گفتار نیست دوصد گفته چون نیم کردار نیست بشر به تغییر برای به زیستن مقاومت نداشته باشد گام مهمی برای “به زیستن” برداشته است به فرمایش امیر مؤمنان فرزند زمانه خویش باشیم
انتهای پیام/
۱۳ مرداد ۱۴۰۳آخرین بروزرسانی: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
۰ 107 خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد