اخبار انجمنانتخابات

رکوردی بی سابقه در تاریخ انتخابات در جهان

رکوردی بی سابقه در تاریخ انتخابات در جهان

حسین وفاپور (عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها)

بنده از نظر تاریخی بررسی دقیقی انجام نداده ام و به قول معروف استقراء تام انجام نداده ام؛ ولی تقزیبا به ظن قوی می توان گفت که از زمان خلق انتخابات در تاریخ بشر تا کنون یعنی از تاریخ یونان باستان تا کنون اگر تمام انتخابات ها بررسی تاریخی و اسنادی شود میتوان به این یافته رسید که در هیچ انتخاباتی در تاریخ جهان سابقه نداشه باشد که یک ماه مانده به انتخابات، هیچ یک از جناح های اصلی رقیب در انتخابات، کاندیدای اصلی خود در انتخابات را نشناخته باشند و نتوانند آن را به مردم و طرفداران خود معرفی کرده و برای ایشان کسب رای کنند و هیچ نامزدی را نتوان نامزد نهایی دانست.

تا امروز یعنی ۳۷ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نه اصولگرایان و نه اصلاح طلبان کاندیدای اصلی خود در انتخابات را معرفی نکرده اند و مردم نیز هیچ نشانه قطعی از شناخت کاندیداهای اصلی در رقابت انتخاباتی نیافته اند.

این در نوبه خود رکوردی بی سابقه در تاریخ است و هم اکنون جمهوری اسلامی میتواند این اتفاق را به عنوان یک رکورد تاریخی در کتاب گینس برای خود به ثبت برساند.

این اتفاق نادر دلایل متعددی دارد و شاید همه فعالان سیاسی از ریشه های آن مطلع باشند که در اینجا به اختصار به اهم آن اشاره می شود:

۱- عدم پذیرش نظام حزبی در جمهوری اسلامی: بسیاری از متولیان حال حاضر نظام اسلامی بدان جهت که مشروعیت این سیستم سیاسی را نه از مردم که برگرفته از آسمان می دانند که در آن رأی مردم را صرفا زینت مجلس و برای ژست سیاسی در عرصه بین المللی می دانند، به هیچ وجه اجازه ریشه گرفتن احزاب سیاسی را در این ساختار نمیدهند و به محض اینکه یک حزب سیاسی رشد کند و بیش از حد تصور حضرات قدرت و نیروی سیاسی و اجتماعی پیدا کند به بهانه های مختلف با آن برخورد شده و پرونده آن بسته خواهد شد که نمونه آن را در حزب مشارکت شاهد بودیم.

به معنایی در نظام اسلامی حزب خوب حزب محدود و قابل کنترل است.

این امر محدود به احزاب نیست و در تمامی تشکل های اجتماعی و فرهنگی نیز رخ می دهد که نمونه آن را در برخورد با جمعیت امام علی شاهد بودیم.

۲- دخالت نیروی های نظامی در سیاست: این انتخابات را به درستی میتوان رقابت میان نیروهای نظامی با گرایش های مختلف برای کسب جایگاه ریاست جمهوری دانست. نظامیان که در تمام ممالک مدرن رسالت حفظ کیان و یکپارچگی نظام را دارد در ایران امروز، عملا به صحنه گردان اصلی انتخابات تبدیل شده اند و به نحوی صحنه انتخابات را آراسته اند که عملا مجالی برای دیگر رقبا باقی نمانده است.

۳-دخالت شورای نگهبان: شیوه دخالت شورای نگهبان به نحوی است که صرفا عده معدودی میتوانند امید داشته باشند که از فیلتر بسته ایشان عبور کنند و اکثریت کاندیداها در همه گرایش های موجود در نظام برای ورود به این عرصه عملا وارد یک میدان مین میشوند و میدانند که هرلحظه ممکن است با یک قدم جلوتر از صحنه هستی رقابت برای همیشه حذف شوند.

۴- نظرات رهبری: گرچه رهبری بارها اعلام داشته اند که در تعیین مصادیق کاندیداها ورود نخواهند داشت، ولی تاریخ انتخابات در ایران نشان داده است که هم خود ایشان یا با اعلام نشانه هایی صریح یا مضمر، نظر خود را در مورد کاندیداها بیان داشته و هم در برخی موارد مانند داستان سید حسن خمینی مستقیما برخی را از ورود به صحنه انتخابات منع میکنند و از دیگر سو عدم رضایت ایشان از کاندیدای نهایی انتخابات، در صورت پیروزی هم کار را برای ایشان در امور اجرایی با مشکلات فراوان مواجه خواهد ساخت.

کماکان امید داریم با برداشته شدن این موانع، در ایران عزیز شاهد انتخاباتی واقعی که تجلی اراده مردم در تعیین سرنوشت خود هست، باشیم.

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا