اخبار انجمنانتخابات

پس از انتخابات/ بازگشت به جامعه

پس از انتخابات/ بازگشت به جامعه

حسین وفاپور (عضو شورای مرکزی انجمن مدرسین دانشگاه ها)

اکنون رای گیری انتخابات ریاست جمهوری به انجام رسیده و مباحث گسترده و سنگین موافقت و مخالفت با حضور در انتخابات به پایان رسیده است و ظاهر امر نشان می دهد آقای رئیسی رئیس جمهور آینده ایران شده است.

خروجی صندوق در این دوره هرچه که باشد، برنده اصلی این انتخابات مردم شریف ایران و بازنده اصلی آن شورای نگهبان و مهندسان این صحنه هستند؛ کسانی که با روح جمهوریت سر ناسازگاری دارند و تاریخ ثابت خواهد کرد که این نهادها چه ضربه های مهلکی به اصل نظام وارد ساختند.

فارغ از نتیجه حاصل از انتخابات اکنون دوران مباحث انتخاباتی به پایان رسید و طبق نظرات اکثر صاحب نظران در دوران مباحث انتخاباتی که ضعف جدی اصلاح طلبان را عدم حضور در متن جامعه مطرح کردند، لازم است فعالین سیاسی و اجتماعی که دغدغه مردم را دارند به بطن جامعه بازگشته و تغییر را از جامعه شروع کنند و با مردم در این عرصه همراه شوند.

چیزی که مسلم است و هر دوطرف موافق و مخالف شرکت در انتخابات بر آن اذعان داشتند، عدم حضور و فعالیت اجتماعی اصلاح طلبان در جامعه از خلاهای جدی فعالین سیاسی و اجتماعی اصلاح طلب است و لازم است با استفاده از فضای به وجود آمده در انتخابات، زمینه فعالیت همه فعالین معتقد به اصلاح در جامعه در بطن جامعه فراهم شود.

زمان و انرژی ای برای شماتت یکدیگر وجود ندارد و از هر دو طرف تقاضا دارم پس از انتخابات و حصول هر نتیجه ای، به دنبال راهکار برای حضور در جامعه و اثرگذاری در جامعه باشند.

برای ورود به این عرصه چند موضوع برای پیگیری و طرح در جامعه (با عنایت به مباحث مطرح شده در گفتگوهای انتخاباتی که تقریبا مورد نظر تمام نامزدها بود) برای اطلاع و اظهار نظر دیگران مطرح میکنم:

۱- پیگیری حقوق از دست رفته زنان که از طرف تمام نامزدهای این دوره به جد مطرح و مطالبه شده بود.

۲- پیگیری حقوق اساسی اقلیت ها از جمله حقوق اجتماعی و مذهبی اهل سنت که به عنوان مطالبه مورد اجماع کاندیداها مطرح شد.

۳- راه اندازی کارزارهایی برای احقاق سایر حقوق اجتماعی مردم: ممنوعیت گشت ارشاد و ارسال پیامک تهدیدآمیز به زنان، ارسال پارازیت ماهواره، حفظ محیط زیست، توسعه خدمات اجتماعی و بهداشتی، فراگیر شدن هرچه سریع تر تزریق واکسن کرونا و …

۴- درخواست سراسری برای بهبود روابط عزت مند با کشورهای جهان خصوصا تمام کشورهای اسلامی  از جمله عربستان.

۵- تقویت نهادهای مدنی و اجتماعی به نحوی گه هر نفر خود را موظف کند در یکی از نهادهای مدنی و اجتماعی به جد فعال شود.

و سرآخر، تداوم بهره مندی از معجزه گفتگو:

فضای گفتگو که از برکت انتخابات حاصل شده است باید تداوم یابد و لازم است با برگزاری مستمر جلسات در فضاهای مختلف برای پیگیری حقوق مردم و گفتگوی همه صاحب نظران و اندیشمندان در این زمینه، این فضای نیک کماکان ادامه یابد و فهرست فوق با پیگیری تمام فعالین اجتماعی تکمیل شود.

انتهای پیام/

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا