
تاجزاده صرفا به دلیل انتقاد از عملکرد رهبری توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده است. این در شرایطی است که انتقاد از ارکان نظام و رهبری آن نه تنها جرم نیست، بلکه وظیفه آحاد مردم است/
بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها شعبه استان فارس پیرامون بازداشت سید مصطفی تاجزاده
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
ثُمَّ لْیَکُنْ آثَرُهُمْ عِنْدَکَ أَقْوَلَهُمْ بِمُرِّ الْحَقِّ لَکَ وَأَقَلَّهُمْ مُسَاعَدَهً فِیمَا یَکُونُ مِنْکَ مِمَّا کَرِهَ اللهُ لاَِوْلِیَائِهِ، (نامه ۵۳ نهجالبلاغه، نامه امام علی علیهالسلام به مالک اشتر)
….آن کس را بر دیگران بگزین که سخن تلخ حق را به تو بیشتر گوید و در آنچه کنی یا گویی، و خدا آن را از دوستانش ناپسند دارد،کمتر یاریت کند.
بازداشت سید مصطفی تاج زاده مصداق بارز ضعف تاب آوری و فقدان بصیرت دست اندرکاران حکومت و همسویی ناخواسته آنان با براندازان خارج نشین است که میکوشند چنین القا نمایند که حکومت جمهوری اسلامی ناتوان از خود ترمیمی و مقاوم در برابر هر گونه اصلاح گری است.
این اقدام نه تنها مخالف قانون اساسی و در تعارض آشکار با آموزه های قرآنی، روایی، سنت متبعهی بزرگان دین و سیره نظری و عملی کسانی است که جمهوری اسلامی ثمره اندیشه آنهاست، بلکه در شرائطی بسیار ناگوار از نظر وجود تنگناهای معیشتی برای مردم صورت میگیرد که بیانگر دغدغه مند نبودن آمران و مجریان این اقدام در مشکلات مردم است و راندن اسب چموش قدرت در راستای منافع سیاسی گروهی است، با این توهم که سرکوب منتقدان، موجب سکوت معترضان و هموار شدن راه برای ترکتازی آنان خواهد گردید.
بازداشت مصطفی تاج زاده و افراد نظیر وی در تعارض آشکار با اصول مصرّح قانون اساسی در مواد ۳ (بندهای ۱، ۲، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۲ و ۱۴) ۸، ۹، ۲۲، ۲۳ و ۳۲ میباشد و با آیات قرآنی مربوط به نصح، ضدیت تام دارد و همچون عمل قوم صالح است که ناصحان را ناخوش میداشتند (آیه ۷۹-اعراف). این اقدام با آموزه های روایی ذیل «النصیحه لائمه المسلمین» که در کتب روایی شیعی چون کتاب الحجه کافی، کتاب الامامه بحارالانوار، وجوب النصیحه وافی و همچنین ادبیات سیاسی بجای مانده از اهل سنت، نیز در تضاد آشکار است. با سیره عملی پیامبر بزرگوار اسلام در مراسم حجه الوداع در مسجد خیف که مسلمین را به نصیحت سردمداران توصیه فرمودند و سخن امام علی که در خطبه ۲۰۶ نهج البلاغه می فرماید: «از گفتن حق یا رأی زدن در عدالت باز نایستید» نیز همخوانی ندارد.
علامه نائینی: در تنبیه الامه، محاسبه و مراقبه ملت را در دوران غیبت عامل بازدارنده از استبداد بر میشمارد و رهبر فقید انقلاب میگوید: «اگر من پایم را کج گذاشتم شما مسئولید اگر نگویید چرا پایت را کج گذاشتی. باید هجوم کنید و نهی کنید که چرا؟ (صحیفه نور، ج ۸: ۴۸)؛ وی در جای دیگر بیان داشته است: «شما و ما موظفیم که در تمام اموری که مربوط به دستگاه های اجرایی است امر به معروف کنیم (همان، ج ۱۳: ۲۴۵). صریحتر از آن آورده است: «اگر یک فرد خیلی به نظر مردم مثلا پایین، فردی را که به نظر مردم خیلی اعلی رتبه هم هست، اگر از او انحرافی دید باید بایستد در مقابلش، بگوید این کارت انحراف بود، نکن (همان منبع، ج ۹: ۱۹۴).
شهید مطهری نیز می نویسد: «هر مقام غیر معصومی که در وضع غیرقابل انتقاد قرار گیرد هم برای خودش خطر است هم برای اسلام (پاسخ استاد به نقدهای به کتاب مسئله حجاب: ۷۱).
حکومت باید بداند که تفاوت نام حکومت و یا حاکمان مبنای داوری مردم نیست، بلکه عمل حاکمان سنجه قضاوت آنها را تعیین مینماید و نیکوکاری حاکمان را از طریق جاری شدن نام نیک آنها بر زبان مردم میتوان شناخت (نامه ۵۳ نهج البلاغه).
حکومت باید از این ضیق صدر دست بشوید و به سعه صدر که لازمه حاکمیت مطلوب است روی بیاورد و بداند که ناصحان خیر آنها را میخواهند و نه میل آنها را، و به همین جهت در نهان و آشکار حق خیرخواهی خود را ادا می نمایند (خطبه ۳۴ نهج البلاغه).
از مجموعه تعاملات در فضای مجازی چنین استنباط میشود که سید مصطفی تاجزاده صرفا به دلیل انتقاد از عملکرد رهبری توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده است. این در شرایطی است که انتقاد از ارکان نظام و رهبری آن نه تنها جرم نیست، بلکه وظیفه آحاد مردم است.
بدگمانی حاکمیت به ناصحان، عواقب سوء غیر قابل جبرانی خواهد داشت که امید است از این راه رفتهی بی سرانجام خودداری شود و با آزاد کردن نیروهای خدوم و دلسوز از حبس و حصر، از در غلطیدن نظام به جاده خودانهدامی جلوگیری شود.
چهارشنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱
انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها شعبه استان فارس
آن کس که سخن ناصحان نشنود بر او آن رود که بر بط رفت