تحلیل

صدا و سیما و پدیده چاپلوسی

صدا و سیما و پدیده چاپلوسی

صدا و سیما در پدیده چاپلوسی، نه تنها خود عملی غیراخلاقی انجام داده، بلکه فرهنگ چاپلوسی را نیز در سطح جامعه ترویج نموده است/

بشیر معتمدی

باسمه تعالی

در باب نسبت اخلاق و رسانه توسط متخصصان این حوزه سخن بسیار گفته شده است. اما اگر بخواهیم به طور ساده این مسأله را روشن سازیم، می­توان گفت که هر آنچه که برای انسان قبیح و زشت است، چنانچه توسط رسانه هم صورت گیرد، قبیح و زشت است و در پی آن اخلاق رسانه‌­ای مخدوش می­گردد. به عنوان مثال، اگر دروغ برای انسان زشت است، چنانچه رسانه­‌ای نیز مشی خود را بر دروغگویی قرار دهد، مرتکب عملی غیراخلاقی شده است. همینطور است مواردی نظیر تهمت زنی، تمسخر و… .

از جمله این موارد که در دین اسلام نیز به شدت تقبیح شده، پدیده چاپلوسی به ویژه برای صاحبان قدرت است تا جایی که پیامبر (ص) در حدیثی فرمودند به صورت چاپلوسان خاک بپاشید (من لا یحضره الفقیه، ج‏۴، ص۱۱). لذا اگر صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی دچار چنین بلیه‌­ای گردد، قطعاً اخلاق رسانه­‌ای را زیرپا گذاشته است. البته در این میان مشکل صدا و سیما دوچندان است، چراکه نه تنها خود عملی غیراخلاقی انجام داده، بلکه فرهنگ چاپلوسی را نیز در سطح جامعه ترویج نموده که خود از جمله انحرافات اساسی در جامعه ایرانی است.

صدا و سیما در گذشته و در مقاطع مختلف چنین رویکردی داشته، اما در روزهای اخیر، با گزارشگری آقای سلامی که به گزارش­های هیجانی شهره است، تلاش نموده به بهانه­‌های مختلف، چاپلوسی مقامات را آن هم به شکلی بسیار سطحی و مشمئزکننده انجام دهد تا جایی که هر بیننده بی­طرفی متوجه سطح نازل اینگونه تبلیغات چاپلوس منشانه برای مقامات می­شود. این سیاست حتی به گزارشگر توانمندی همچون آقای سلامی که در گذشته بعضاً با گزارشهای هیجانی خود، حد قابل قبولی از گزارشگری را ارائه نموده بود، نیز آسیب جدی وارد می­کند و او را در حد بوقچی و تبلیغات­چی مسئولان پایین می­‌آ‌ورد که البته مقصر این امر بیش از همه مسئولان سازمان هستند.

به عنوان مثال، چندی پیش به مناسبت سالگرد انتخاب مقام رهبری به این مقام شاهد این نوع از گزارشها بودیم، در صورتیکه اساساً رهبری نیازی به این نوع چاپلوسی های نازل ندارند. در روزهای اخیر نیز به بهانه سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی، شاهد گزارشهایی که سراسر چاپلوسی از آن می­بارد، هستیم، بطوریکه  به صورتی خیلی سطحی از شهروندان می­پرسد که آیا از آمدن رئیس جمهور به شهرتان خوشحال هستید؟ این سطح عریان از چاپلوسی آن هم در شرایطی که مردم به دلیل عملکرد همین دولت در زیر بار فقر و گرانی در حال له شدن هستند، نتیجه‌­ای جز اضمحلال اخلاق رسانه­­ای در صدا و سیما ندارد. این امر فارغ از این است که در دولت قبل که به تعبیری همسو با آقایان نبود، اساساً شاهد چنین گزارشهایی نبودیم و همین امر جانبداری سیاسی صدا و سیما را بیش از پیش آشکار می­سازد.

اگر از مسئولان صدا و سیما دلیل این رویکرد را بپرسید، شاید پاسخ دهند که باید امید را در سطح جامعه گسترش داد. اما باید آقایان متوجه باشند که امید بیش از همه با عملکرد درست آقایان ایجاد می­شود نه صرفاً با تبلیغاتِ نازلِ آلوده به چاپلوسی. صدا و سیما هم می تواند عملکرد درست دولت را واقع بینانه مطرح نماید و هم می­تواند منصفانه نقد کند تا با پاسخگو کردن آنها و پیگیری جهت اصلاح امور، امید واقعی را در جامعه ایجاد نماید.

امید است صدا و سیما در ایام سالگرد امام راحل (ره)، مشی ایشان را در طرد چاپلوسان و برخورد با متملقان که در حافظه جمعی ایرانیان همواره به یادگار مانده، سرلوحه خود قرار دهد و سیاست رسانه­ای خود را نه بر اساس چاپلوسیِ متملقانه که با اخلاق اسلامی در تضاد است، بلکه بر اساس بازتاب واقع بینانه حقایق قرار دهد.

انتهای پیام/

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا