تحلیل

۱۶ آذر و رسالت دانشگاهیان

۱۶ آذر و رسالت دانشگاهیان

روز دانشجو، بیانگر رسالت اصلی دانشجویان و استادان کشور در بازگرداندن دانشگاه به جایگاه اصلی خود در پاسداشت دانش و خلاقیت است/

روز دانشجو، روز برگرداندن امنیت و دفاع از استقلال دانشگاه است/

داود سلیمانی(رئیس دفتر سیاسی انجمن مدرسین دانشگاه‌ها)

سه امر مهم بر تعالی نهاد آموزش عالی اثر مستقیم دارد: دانایی و خلاقیت، امنیت و استقلال، که متاسفانه از هر سه ناحیه نهاد علم مورد هجمه واقع شده است.

۱. پاسداشت دانایی و علم و خلاقیت، که فرار مغزها و مهاجرت دانشجویان رتبه‌های اول و برتر و استادان فرهیخته از کشور، نشان از عدم ارج گذاری به دانایی، علم و خلاقیت است.

۲. امنیت و آموزش، که دستگیری، زندانی، احکام کمیته های انضباطی در تعلیق و اخراج و… دانشجویان بیانگر محیط نا امن دانشگاه و نبود امنیت در مراکز آموزشی است. این امر نیز بر افت تحصیلی دانشجویان تاثیر گذاشته و خود عامل مهم دیگری در مهاجرت دانشجویان و استادان است.

۳. نظام آموزش عالی و استقلال دانشگاه که تصمیم سازی، تصمیم گیری و قانونگذاری در سطوح مدیریتی، به شدت به توسط نهادهای خارج از دانشگاه آسیب دیده و مداخلات در امور تقنینی و اجرایی در تمامی مراحل جذب دانشجو و استاد و … و تحمیل مدیران ضعیف و ناکارآمد، موجب از دست رفتن استقلال آموزش عالی و دانشگاههای کشور شده است. قریب به اتفاق وظایف اصلی وزارتخانه و دانشگاهها به توسط نهادهای بیرون دانشگاهی صورت می پذیرد.‌

از این رو باید گفت:
روز دانشجو، بیانگر رسالت اصلی دانشجویان و استادان کشور در بازگرداندن دانشگاه به جایگاه اصلی خود در پاسداشت دانش و خلاقیت است. روز برگرداندن امنیت و دفاع از استقلال دانشگاه است. و این امری دوسویه است، عدم توجه نهادهای حکومتی باعث نمی شود که ما نیز نسبت به این موارد سکوت کنیم.

دانشگاه و نیروی انسانی، آخرین و در عین حال مهمترین سرمایه‌های ملی توسعه و پیشرفت کشور است که در حال نابودی است، باید راهی جست که حاکمان بر سرنوشت این ملت را به حساسیت اوضاع و احوال کنونی دانشگاه‌ها و آموزش عالی واداشت تا گام‌هایی جدی برای اصلاح وضع موجود بردارند.
راهبری این امر در درجه ی اول متوجه دانشجویان و استادان دانشگاه‌هاست.
داود سلیمانی
۱۶ آذر ۱۴۰۲

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا