انتخاباتتحلیل

محمود صادقی: مردم انتخابات را بلاموضوع می‌دانند/ ما که نماینده مردم بودیم به بازی گرفته نمی‌شدیم/ مهدی کوچک زاده: حتی رای بالا لزوما به معنای اعتماد مردم به مدیران جدید نیست/ در بین هفت نامزد هم انتهای ضدانقلاب بود و هم انتهای انقلابی/

مناظره محمود صادقی  و مهدی کوچک زاده، درباره چالش های پیش روی رئیس جمهور جدید

محمود صادقی: مردم انتخابات را بلاموضوع می‌دانند/ ما که نماینده مردم بودیم به بازی گرفته نمی‌شدیم/ مهدی کوچک زاده: حتی رای بالا لزوما به معنای اعتماد مردم به مدیران جدید نیست/ در بین هفت نامزد هم انتهای ضدانقلاب بود و هم انتهای انقلابی/ آیا خواست مردمی که از اولیات زندگی شان محرومند خلاصی فلان دیکتاتور از حصر است؟

 

مناظره محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس دهم و مهدی کوچک زاده، نماینده دوره نهم مجلس با موضوع چالش های پیش روی رئیس جمهور جدید به میزبانی بسیج اساتید دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، مناظره کننده ها به تلاش برای جلب اعتماد مجدد مردم به حاکمیت تاکید کردند.

محمود صادقی که در ابتدای مناظره سخن می گفت، ترکیب جمهوریت و اسلامیت را ویژگی خاص نظام سیاسی کشور توصیف کرد و گفت: هنر نظام جمهوری اسلامی این است که چگونه جمهوریت و اسلامیت را جمع کند. شاید ترکیب جمهوری و اسلامی ترکیب پارادوکسیکالی به نظر برسد اما همین ویژگی نظام ماست؛ جمهوری اسلامی نه به صورت مطلق جمهوری است و نه حکومت اسلامی و خلافت است که بدون در نظر گرفته آرای مردم شریعت اسلامی را اجرا کند. اما در جمهوری اسلامی همواره اجزای مختلف آن به آرای مردمی رجوع می شود.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در ادامه چالش های جمهوری اسلامی را مرتبط در پنج چالش اصلی تقسیم بندی کرد. این چالش ها عبارتند از: حوزه کارآمدی های اقتصادی، کارآمدی های عرصه های اجتماعی و فرهنگی، کارآمدی نظام سیاسی – مدیریتی کشور، چالش تعامل موثر ایران و جهان و همچنین چالش عرصه های زیست بوم و زیست محیطی کشور.

نماینده تهران در مجلس دهم گفت: برای برون رفت از این چالش‌ها نیازمند انتظام بخشی و قابلیت‌سازی در دولت برای ایجاد یک حکمرانی خوب با شاخص های مختلف حکمرانی خوب از قبیل این موارد هستیم؛ ۱-   حاکمیت قانون، مشارکت مردم، شفافیت، عدالت، کارآمدی، مقابله با فساد و … ۲- راهبرد ایجاد فضای کسب و کار تحرک‌آفرین برای رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و کاهش تورم ۳- راهبرد انتظام‌بخشی برای افزایش توانمندی‌های سرمایه های انسانی، اجتماعی، تامین اجتماعی،امید و نشاط اجتماعی و فرهنگی و ۴- نیاز به راهبرد تعامل فعال و موثر با جهان در جهت ارتقای منزلت جهانی ایران و امنیت ملی.

کوچک زاده: حتی رای بالا لزوما به معنای اعتماد مردم به مدیران جدید نیست

مهدی کوچک زاده، نماینده مجلس نهم نیز بزرگترین چالش پیش روی رئیس جمهور منتخب را جلب اعتماد و مشارکت مردم در رفع مشکلات در حوزه های مختلف خواند و گفت: امروز همه معتقدند و من هم قبول دارم که مردم دچار یک بی اعتمادی نسبت به حاکمیت شده اند. مشکلات در حوزه هایی که دکتر صادقی گفتند آنقدر وسیع و عمیق است که جز با مشارکت مردم رفع شدنی نیست حتی اگر ما بهترین تیم های مدیریتی تحصیل کرده را از بهترین دانشگاه های دنیا با ۳۰ سال تجربه کاری بیاوریم و بالای سر امور بگذاریم مشکلات موجود مگر با مشارکت مردم رفع نمی شود. چه برسد به اینکه بخشی از مردم به دلیل تصویر ایجاد شده در ذهن و مشکلات واقعی قصد ایجاد مانع و مخالفت هم دارند. بخشی از مردم نه تنها اعتماد ندارند بلکه قصد مقابله هم دارند چرا که تصویری در ذهن شان ایجاد شده است.

او افزود: فرد منتخب هر اندازه که رای بالا بیاورد لزوما به معنای اعتماد مردم به مدیران جدیدی نیست. رئیس جمهور کنونی که هشت سال قبل از مردم رای بالایی گرفت در یکی از اساسی ترین خواسته هایش یعنی ثبت نام دوباره برای یارانه ها همراهی مردم را نداشت. در گذشته جلب اعتماد و همراهی مردم مشکلاتی مثل جنگ تحمیلی را از سر مردم باز کرد. باید ابتدا به علل سلب اعتماد بپردازیم. چطور مردمی که ۹۸.۲ درصد به جمهوری اسلامی رای دادند امروز مایوس شده اند؟ آیا این سلب اعتماد از اصل انقلاب و اسلام است یا از مسئولان؟

او با طرح این سوال که خواست و نیاز مردم چیست گفت: آیا حضور در استادیوم، آزادی پوشش، پخش ربنا و … خواست مردم محروم است یا اینکه این‌ها مسائل ساختگی هستند؟ مردم به قصد مخالفت با کسانی که خواست واقعی شان را قربانی منافع فردی و حزبی خود کرده اند به این خواسته های نمادین متمسک می شوند چراکه  کسی که شعار ربنا می دهد در برابر عده‌ای که مال مردم خور معرفی شده ایستاده و به همین خاطر مردم همراه با او برای این شعار هورا می‌کشند.

کوچک زاده: آیا خواست مردمی که از اولیات زندگی شان محرومند خلاصی فلان دیکتاتور از حصر است؟

کوچک زاده با بیان اینکه جامعه به این سیاه نیست گفت: بخشی از این سیاهی کار رسانه است. آیا خواست مردمی که از اولیات زندگی محروم هستند می تواند استادیوم رفتن زنان و دخترانشان، پوشش ، ربنا یا خلاصی فلان دیکتاتور خودخواه از حصر و بند باشد؟ تمام خواسته هایی از این دست تنها نمادی از اعتراض به مسئولان است که خواسته های اولیه مردم را که البته آزادی انسانی و شرافتمندانه هم یکی از آنهاست قربانی منافع خود کرده اند.

نماینده مجلس نهم ادامه داد: پس اولین چالش و اولین لازمه موفقیت رئیس جمهور منتخب اثبات این نکته به مردم است که بنا دارد از خودخواهی، منیت، تکبر، اشرافی گری  و باند بازی دست بردارد و خود را در جایگاه خدمت گزاری ببیند نه اینکه شعار دهد. رهبر انقلاب ۲۳ مرداد سال ۷۰ در جلسه ای می‌فرمایند: «مردم باید به من و شما اعتماد داشته باشند اگر ما دنبال مسائل خودمان افتادیم و دنبال تجملات و تشریفات رفتیم در خرج کردن بیت المال حدی برای خود قائل نشدیم، مگر اعتماد مردم باقی می ماند؟ مگر مردم کورند؟ ایرانیان همیشه جزو هوشیارترین ملت ها بوده اند. امروز هم به برکت انقلاب از هوشیارترین ها هستند. آقایان مگر مردم نمی بینند که ما چطور زندگی می کنیم؟ نمیشود ما در زندگی مادّی مثل حیوان بچریم و بغلتیم و بخواهیم مردم به ما به شکل یک اسوه نگاه کنند؛ مردمی که خیلیشان از اولیات زندگی محرومند.»

صادقی: مردم انتخابات را بلاموضوع می‌دانند

محمود صادقی، نماینده اصلاح طلب تهران در مجلس دهم  در ادامه یکی از مشکلات حوزه نظام سیاسی را فقدان یکپارچگی دانست و گفت: اصلی ترین مشکل مدیریتی ما وجود نهادهای موازی متعددی با اهداف و ماموریت های مشابه است. این نهادهای موازی باعث اتلاف منابع و باعث خدشه جدی به شفافیت عدم تناسب اختیارات و مسئولیت ها است. هیچ یک از اجزای نظام حکمرانی خودش را پاسخگو نمی داند و هریک پاسخگویی را بر عهده ی دیگری می گذارد. این موضوع به ناکارآمدی و بعضا رقابت های مخرب درون سیستمی منجر شده است.

وی افزود: نهادهای موازی در حوزه های فرهنگی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی باید حذف شوند و گزارش دقیقی به افکار عمومی داده شود تا همگان بدانند هرکسی چه اختیارات و مسئولیت هایی دارد. مسئولیت ها و اختیارات همه مسئولان از صدر نظام که مقام معظم رهبری است تا قوای سه گانه تعریف شود و مشخص باشد که حدود پاسخ گویی آنها در برابر مردم کدام است.

صادقی ادامه داد: ما همچنین نیازمند این هستیم که شاخص های جمهوریت به معنای حق مداخله و مشارکت مردم در سرنوشت خودشان را افزایش دهیم؛ باید شاخص های انتخابات آزاد، عادلانه و رقابتی را افزایش دهیم. چالش نظارت استصوابی که عده‌ محدودی در یک اتاق دربسته غیرشفاف درباره سرنوشت مردم تصمیم می گیرند انتخابات را به یک انتخابات درجه دو تبدیل کرده‌ است. بسیاری از مردم می گویند رای ما اثری ندارد ما رای می دهیم اما امور مملکت به سمت و سوی دیگری می رود. مردم نظام انتخابات را بلاموضوع می بینند. باید نظام انتخابات عادلانه و آزاد باشد و ما بتوانیم جلب مشارکت کنیم؛ جلب مشارکت با سخنرانی ایجاد نمی شود.

صادقی: ما که نماینده مردم بودیم به بازی گرفته نمی‌شدیم

او با تاکید بر اینکه در بخش های اجتماعی فرهنگی و نیز مردم و نمایندگان آنها باید مشارکت داشته باشند گفت: من در یک دوره نمایندگی مجلس احساس نمی کردم طبق قانون اساسی در تصمیم گیری و تصمیم سازی اساسی کشور مداخله داریم. بسیاری از امور اساسی کشور چه در بودجه و چه در سیاست و سیاست خارجی غیرشفاف و  مبهم است. ما که نماینده مردم بودیم به بازی گرفته نمی شدیم. نیازمند تقویت شدن نظام حزبی و نهادهای مدنی در کشور هستیم که امکان مشارکت مردم را در نظام سیاسی فراهم می کند.

این نماینده سابق مجلس گفت: وجود تبعیض یکی دیگر از مواردی است که باعث بی اعتمادی می‌شود. ما در حوزه های مختلفی مثل اقلیت های قومی و مذهبی یا حوزه های اقتصادی، آموزشی و فرهنگی نیازمند رفع تبعیض و تامین آزادی های اجتماعی هستیم.  سرمایه اجتماعی جایی شکل می گیرد که مردم احساس کنند به رسمیت شناخته می شوند. الان مردم احساس می کنند به حاشیه رانده شده اند و یک عده الیگارشی نظام مدیریت کشور را می چرخانند و عامه مردم نامحرم شناخته می شوند. امام علی (ع) در نامه ای به فرماندهان خود می فرمایند حق شما بر حاکم این است که هیچ سری بین من و شما نباشد مگر در امور سری نظامی. من به عنوان یک نماینده مجلس حق نداشتم بدانم چقدر در سوریه بودجه خرج می کنیم و اصلا نمی دانستم که در سوریه یمن یا فلسطین چه کار می‌کنیم.

او ادامه داد: تا زمانی که سیستم شفافیت نظام مند وجود نداشته باشد هرکسی که بیاید و برود هیچ مشکلی حل نمی شود به قولی اگر سلمان و ابوذر هم بیایند در معرض فساد قرار می گیرند. بعضا فساد سیستماتیک انکار می شود اما ما بر اساس تعریف های بین المللی دچار فساد سیستماتیک هستیم. یعنی شما وقتی به دولت یا قوه قضاییه مراجعه می کنید ناچار هستید به فساد دچار شوید تا کارتان راه بیفتد. برای حل این مساله ما نیازمند شفافیت سیستماتیک هستیم. باید همه اعضای نظام حکمرانی را در یک اتاق شیشه ای قرار دهیم.

کوچک زاده: آقای هاشمی رفسنجانی بسیجی رفتار کردن را جلمبر بازی عنوان کرد

مهدی کوچک زاده، نماینده اسبق مجلس نیز در این بخش از سخنان خود، به قرائت فرازهایی از یکی از مصاحبه‌های قدیمی علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی پرداخت. ربیعی در مصاحبه سال ۷۶ خود با صبح به سردبیر مهدی نصیری گفته: بعد از دوران جنگ به سرعت دوران نوسازی و بازساری پیش رفت که آثار شگرف خود را بر سایر شئون اجتماعی ما باقی گذاشت. به گونه ای که بسیاری از مفاهیم را عوض کرد. مقاهیم ارزشی انقلاب با این تحولات تغییر کردند.  از هشت سال پیش (سال ۶۸) پول زیادی در جامعه تزریق شد و دستگاه های دولتی ما با شرایط جدیدی در کار سازندگی اقتصادی رو به رو شدند. در این میان برخی از مسائل که قبیح و ضدارزش بودند قبح خود را از دست دادند. حتی ما یک سری آیات و احادیث هم داشتیم که متعلق به زمان های گذشته تلقی شد. از جمله تاثیرات مهمی که تزریق پول در جامعه ایجاد کرد ظهور پدیده ای بود که اخیرا مقام معظم رهبری با تعبیری چون طبقه جدید و مرفه با ثروت های بادآورده از آن سخن گفتند.

کوچک زاده، با اشاره به دوران هشت سال دولت سازندگی گفت: در همین ایام آقای هاشمی رفسنجانی خطبه مانور تجمل را در نماز جمعه خواند یا بسیجی رفتار کردن را جلمبر بازی عنوان کرد.

او سپس به ادامه قرائت متن آن مصاحبه پرداخت: آقای ربیعی می فرماید «در مدیران ما در این هشت سال باورهای جدیدی به وجود آمد. یادم هست که یکی از مدیران شرکت مخابرات در سال ۵۹ جایی مهمان بودیم و او ماشین بیت المال را با خودش اورده بود و می خواست به خانه اش برگردد. برای همسر و بچه اش آژانس گرفت چون حاضر نبود آنها را با ماشین بیت المال برگرداند. البته جای این فرد الان خالی است چون به خیل شهدا پیوسته است. اما می توانید آن را با برداشت ما از مدیریت مقایسه کنید.» آقای ربیعی سپس مثال می زند که «برای خرید میوه رفته بودم و دیدم که ساعت ۱۰ صبح وزیری با لباس گرمکن با سه اتومبیل بیت المال و چند محافظ و وسایل تنیس از ورزش برمی‌گشت. ببینید که نگرش به بیت المال چگونه تغییر کرده است. بد نیست سری به سوناها و استخرهای خصوصی بزنید. الان سونا گرفتن برای اعضای خانواده یک مدیر چیز قابل تقبیحی نیست بلکه به عنوان ضرورت و الزام مدیریتی تلقی می شود.» آقای ربیعی نتیجه گیری می کند که هرکسی که داده ها و ستاده های خود را با داده ها و ستاده های دیگران مقایسه کند و ببیند که محرومیت می کشد و … اما توسعه ای نمی بیند آن وقت یک جا را خراب می کند» که ما این موضوع را در آبان ۹۸ مشاهده کردیم.

کوچک زاده: در بین هفت نامزد هم انتهای ضدانقلاب بود و هم انتهای انقلابی

نماینده اسبق مجلس افزود: تا زمانی که ما مشکل اعتماد را حل نکنیم مشکلات دیگر چه ساختگی چه واقعی حل نمی شود. بعضی از مشکلاتی که آقای صادقی فرمودند ساختگی است. ایشان فرمودند اصلی ترین مشکل فقدان یکپارچی در نظام سیاسی و مدیریتی است. این عدم یکپارچگی کجاست؟ همچنین فرمودید مردم رای می دهند اما می بینند که مملکت به سمت و سوی دیگری می رود. آیا این ضعف نظام است یا عدم صداقت رای گیرنده است؟ مشکل نظارت استصوابی نیست که عده ای برای مردم نامزد تعیین می کنند. من هم جزو کسانی هستم که شورای نگهبان نامزد مطلوبم را تایید نکرد.

کوچک زاده با اشاره به مناظره های انتخاباتی که از صدا و سیما پخش شد گفت: در بین هفت نامزد انتخاباتی کسانی بودند که سیاست های اصولی نظام را از بیخ و بن به چالش کشیدند. مگر آقای همتی چه گفت؟ می خواهم بگویم از همین اتاق در بسته چهار پیرمرد هم چیزی درآمده که یک سر طیفش انتهای ضدانقلاب و سمت دیگر طیف انتهای انقلابی است. نامزد برای تامین ذائقه های مختلف کم نبود. از آن اتاق در بسته شورای نگهبان علاوه بر آقای همتی، زاکانی و رضایی آقای مهرعلیزاده ای که اصل روحانیت را بی سواد قلمداد می کند هم در بین نامزدها بود.

این فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به سخنان محمود صادقی درباره وجود تبعیض در کشور گفت: من به عنوان کسی که در کردستان، بلوچستان و خوزستان فعالیت کرده ام با تبعیض هایی که آقای صادقی گفتند مواجه نبودم بلکه شاهد بوده ام که بیشترین حجم بودجه ها به مناطق محروم تخصیص داده میشد. من علت سلب اعتماد مردم را مسائل سیاسی که شما گفتید نمی دانم. آیا تغییر قیمت بنزین به آن شکل در مردم این احساس را ایجاد می کند که غریبه اند یا عمل به قانون اساسی که شورای نگهبان بخشی از فرآیند انتخابات است؟

بالای ۶۵ درصد از واگذاری ها به نهادهای عمومی و نظامی بوده است

در ادامه نیز محمود صادقی گفت: قبول دارم یکی از مشکلات، چرخش و تغییر گفتمان در نظام اقتصادی پس از جنگ بود. البته همچنان که گفتم خدمات زیادی در بازسازی و توسعه زیرساخت های کشور شکل گرفت. اما یکی از چالش ها این بود که ما در آن مقطع بیشتر سراغ توسعه زیرساخت ها رفتیم تا توسعه پایدار و متوازن و مشارکت محور.

نماینده اصلاح طلب تهران در مجلس گفت: اگر بخواهیم برای نظام اقتصادی خود معادلی در نظام های مشابه جهان پیدا کنیم این نظام، نه کاپیتالیسم است و نه سوسیالیسم؛ در واقع نظامی که علاوه بر به رسمیت شناختن حق مالکیت سیاست گذاری های عادلانه ای دارد که نمی گذارد ثروت در دست خاصی تراکم کند. سیاست های دوره آقای هاشمی رفسنجانی که آقای کوچک زاده از ایشان اسم آوردند سیاست های یک فرد نبود بلکه سیاست های نظام بود. همه احساس می کردند که در دهه۶۰ به دلیل اعمال سیاست های سوسیالیستی دچار مشکل شده ایم و حالا نیاز به آزادسازی داریم. خود رهبری هم اتفاقا بارها با صراحت از این خصوصی سازی دفاع کرده اند که البته انتقاد هم کرده اند.

دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین با تاکید بر آنکه باید به قانون اساسی برگردیم گفت: این بازگشت بسیار دشوار است. بالای ۶۵ درصد از واگذاری ها به نهادهای عمومی و نظامی بوده و فقط کمتر از ۱۶ درصد به بخش خصوصی واقعی خصوصی سازی شده است. ما آنطور که در دنیا خصوصی سازی شده دست به خصوصی سازی نزده‌ایم. بعضی از حوزه ها که مساله خیر عمومی است مثل آموزش و بهداشت را نباید خصوصی‌سازی می‌کردیم و دچار ناکارآمدی شد. یکی از کارهای رئیس جمهور آینده اصلاح این نظام اقتصادی است.

او با اشاره به مواجه بودن کشور در طول چهار دهه با تحریم های نظام سلطه گفت: متاسفانه علاوه بر وجود تحریم ها بخشی از سیاست های ما خودتحریمی است. بخش ها یا عناصری از حاکمیت بحران زی شده اند و زیست شان در تحریم خلاصه شده است. آقای زنگنه وقتی زمزه خروج ترامپ از برجام بود می گفت پشت دفتر من صف کشیده اند و برای فروش نفت نرخ می‌دهند. یعنی آدم های حرفه ای وجود دارند که از تحریم سود می‌برند.

آیا در مورد قاچاقچی ها هم حق نداشتید بپرسید چه کسانی هستند؟

کوچک زاده نیز در واکنش به سخنان صادقی گفت: فرمودید افرادی پشت دفتر وزیر صف کشیده اند که نفت بفروشند. در جایی هم گفتید به عنوان نماینده متوجه نشدید که در سوریه و یمن چقدر هزینه می کنیم. چرا به عنوان نماینده نپرسیدید که این قاچاقچی ها چه کسانی هستند که می‌خواهند تحریم را دور بزنند و نفت را بفروشند؟ آیا در مورد قاچاقچی ها هم حق نداشتید بپرسید چه کسانی هستند؟

این نماینده اسبق مجلس ادامه داد: من مفهوم این که می فرمایید در عرصه خارجی باید تنش زدایی کنیم را نمی فهمم. امام می فرمایند «نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهانخواران تا کی و تا کجا ما را تحمل می کنند و استقلال و آزادی ما را تا کجا قبول دارند. به یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویت ها و ارزش های الهی مان نمی شناسند. بعضی مغرضین ما را به اعمال سیاست نفرت و کینه توزی در مجامع جهانی توصیف و مورد شماتت قرار می دهند و با دلسوزی های بی مورد و اعتراض های کودکانه می گویند جمهوری اسلامی سبب دشمنی ها شده است.» این همان چیزی است که شما صحبت از تنش زدایی می کنید.

صادقی: در سیاست خارجی می گویند هیچ کشور دوست یا دشمن دائمی نیست

صادقی نیز در پاسخ به کوچک زاده گفت: نوع درشت مصداق بارز کاسبان تحریم بابک زنجانی و امثال او هستند. با اعمال تحریم ها چون سیستم دچار مشکل می شود و نمی تواند از مبادی رسمی نفت بفروشد باید سراغ مبادی غیررسمی برویم. این ما را دچار عدم شفافیت و هزینه زایی می کند. ما باید از این بکاهیم. من همه آنها را متهم نمی کنم بسیاری از این افراد برای اینکه نفت را بفروشند خودشان را به مخاطره می اندازند و اصلا جهاد می کنند اما این فرایند ما را دچار مشکل می کند.

او ادامه داد: نمونه تنش زایی این است که رئیس جمهور ما هولوکاست را انکار می کند یا عده ای سفارت عربستان را آتش می زنند. رئیس جمهور منتخب باید هنر دیپلماسی هوشمندانه داشته باشد. در سیاست خارجی می گویند هیچ کشور دوست یا دشمن دائمی نیست. ما باید اصل را منافع ملی قرار دهیم. هنر دیپلماسی یافتن راهی بین ستیز و سازش برای حداکثر سازی دستیابی به منافع ملی است.

نماینده تهران در مجلس دهم در ادامه گفت: ما نه تنها سرمایه خارجی را جذب نمی کنیم بلکه سرمایه داخلی مان هم از کشور فرار می کند. باید با استفاده از دیپلماسی عمومی کشور را از انزوا خارج کنیم. حتی در صدر اسلام هم وقتی مسلمانان از شعب ابی طالب خارج شدند تحولات بسیار زیادی رخ داد. آیا امام فرمودند ما همیشه  باید با دنیا در تقابل باشیم؟ اگر به همان سیره امام تمسک کنیم امام فرمودند اگر ما از صدام بگذریم از آل سعود نمی گذریم اما در زمان خود امام با عربستان تجدید رابطه کردیم. در دنیا روش های مختلفی برای حل منازعه در جهان وجود دارد. در فاجعه منا عربستان در معرض محکومیت بین المللی قرار گرفت اما چند انسان نادان ناگهان به سفارت عربستان حمله کردند و ورق برگشت و این کشور ژست مظلوم نمایی به خود گرفت.

صادقی با طرح این سوال که «آیا باید همیشه در تقابل و جنگ باشیم؟» گفت: پیامبر هم چندین پیمان های صلح با دشمنان خود امضا کرد. مناسبات جهانی نسبت به دهه ۶۰ بسیار تغییر کرده است. آن زمان که دوران جنگ سرد بود اقتضائاتی داشت و بعد از آن مناسبات تغییر کرد. زمانی صحبت بر سر استقلال بود و اکنون صحبت وابستگی های متقابل است.

این سخنان محمود صادقی با واکنش مهدی کوچک زاده همراه شد. او از صادقی پرسید: این صحبت ها کجاست؟ شما چرا به عنوان یک طلبه به سیاستمداران غربی استناد می کنید چرا به قرآن و خمینی استناد نمی کنید؟

محمود صادقی نیز پاسخ داد: اتفاقا خمینی با جمود تحجر مخالف بود. چین مدتی در انزوا بود. اما با اصلاح سیاست های اقتصادی خود درها را به روی جهان باز کرد و وابستگی های متقابل ایجاد کرد و اقتصاد آمریکا امروز به اقتصاد چین گره خورده است.

کوچک زاده: عده‌ای از مبارزه خسته شده اند و می خواهند زندگی لاابلی داشته باشند

در ادامه جلسه مهدی کوچک زاده گفت: من اصلا طبق گفته امام می گویم با اسرائیل و عراق هم جنگ نداریم. او سپس به قرائت بخشی از سخنان امام (ره) پرداخت: «جنگ امروز ما جنگ با عراق و اسرائیل نیست. با عربستان و شیوخ خلیج فارس نیست. جنگ ما جنگ با ابرقدرت های شرق و غرب نیست. جنگ ما جنگ مکتب ما علیه تمامی ظلم و جور است جنگ ما جنگ اسلام است علیه همه نابرابری های دنیای سرمایه داری و کمونیسم و جنگ پابرهنگی علیه خوش گذرانی های مرفهینو حاکمان بی درد کشورهای اسلامی است. این جنگ سلاح نمی شناسد  و محصور در مرز و بوم نیست. این جنگ جنگ اعتقاد و ارزش های اعتقادی علیه دنیای کثیف زور و پول و خوش گذرانی است.»

کوچک زاده افزود: چرا شما مدام می گویید ما باید تنش زدایی کنیم؟ وقتی می گویید ما باید تنش زدایی کنیم یعنی نظام جمهوری اسلامی عامل تنش در منطقه است و این دقیقا همان حرفی است که اسرائیل می زند. همانطور که قرآن محکم و متشابه دارد فرمایش های امام هم برگرفته از شرایط زمان و مکان محکم و متشابه دارد. امام بعضی جاها اعلام کرده اند که ما این رویه را پیش خواهیم گرفت و ابدا هم از آن کوتاه نمی آییم. ایشان می گویند: «ما این واقعیت و حقیقت را در سیاست خارجی و بین الملل اسلامی‌مان بارها اعلام نموده‌ایم که درصدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطه جهانخواران بوده و هستیم. حال اگر نوکران امریکا نام این سیاست را توسعه طلبی و تفکر تشکیل امپراتوری بزرگ می‌گذارند، از آن باکی نداریم و استقبال می‌کنیم.»

نماینده اصولگرای مجلس نهم گفت: مشکل اینجاست که آن حس راحت طلبی که در وجود هر انسانی وجود دارد، یک عده از دوستان ما را از مبارزه خسته کرده و می خواهند زندگی لاابلی داشته باشند یعنی مقید به یک سری قید ها که انسان باشرف را در سختی  قرار می دهد نباشند.

 صادقی: تنش زدایی به معنای وادادگی و انفعال نیست

در پایان این مناظره محمود صادقی بر لزوم سیاست خارجی متکی بر منافع ملی تاکید کرد و گفت: ما در عرصه سیاست خارجی در حوزه های مختلفی با آمریکا اختلاف بنیادی داریم. با روسیه هم بر سر مسائل مختلفی رقابت و احتلاف داریم. اما این رقابت ها و اختلاف ها ضرورت بنیادی کردن بحران ها با این کشورها نیست. تنش زدایی هم به معنای وادادگی و انفعال نیست. می توانیم نه ستیر کنیم و نه سازش بلکه باید راه میانه ای انتخاب کنیم و روابط حسنه ای برقرار کنیم تا ضمن حفظ عزت خودمان از روابط بین الملل حداکثر استفاده در جهت منافع ملی داشته باشیم.

انتهای پیام.

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا