اخبار انجمنفرهنگی

«امام حسین علیه السلام و حکومت فریب»

«امام حسین علیه السلام و حکومت فریب»

دکتر داود سلیمانی (سخنرانی و گفتگو در کلاب هاوس)

دکتر داود سلیمانی در سخنرانی شب عاشورا به زمینه های شکل گیری حکومت فریب بویژه در زمان معاویه پرداخت وگفت که زمینه های حاکمیت زور و شکنجه و فریب و دروغ یزید ریشه در دوره ی قبل و حکومت معاویه دارد:

زندان، شکنجه ارعاب، از رفتارهای حکومت معاویه است. وی سپس افزود: چنانکه در خطبه ی زهیر مقابل سپاه ابن زیاد، زهیر ، عبیدالله و پدرش زیاد را از کسانی می خواند که چشمها را از کاسه دراورده اند دست و پاها را قطع کرده و به نخل بسته اند و اصحاب علی و آزاد مردان را شکنجه کرده و به درخت آویخته اند و کسانی چون حجر بن عدی را کشتند(نک: ابومخنف، ۱۵۳)

او در ادمه شرح کوتاهی از ویژگی های فردی و اجتماعی امام پرداخت و گفت:
قبل از ورود به بحث ،ابتدا باید به ویژگی های بارز امام از جهت فردی و اجتماعی اشاره کرد. امام ویژگی های زیادی دارد که در این زمان محدود چندان نمی‌توان به همه ابعاد آن پرداخت لذا من به دو ویژگی اشاره می کنم شخصی و اجتماعی.

نماینده ی پیشین مجلس ششم و عضو جبهه ی مشارکت، ویژگی بارز شخصی امام ع را آزادگی حریت؛ و ویژگی اجتماعی حضرت را اصلاح‌گری و برخورد با فساد و تبعیض برشمرد.

عضو انجمن مدرسین دانشگاهها، در باره ی این دو ویژگی به سخنان و خطبه های امام ع اشاره کرده و گفت:
امام درباره آزادگی می فرماید:” ان لم تکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعاد فکونوا احرارا فی دنیاکم.” یعنی اگر در دنیا دین ندارید و از روز معاد بیم، پس در دنیا آزاده باشید.
همچنین امام (ع) درباره فلسفه خارج شدنش از مدینه و مکه و یا خروجش بر حاکمیت فریب به اصلاح‌گری اشاره کرده و در بخشی از خطبه ی خویش می‌فرماید: ” وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّهِ جَدِّی ص أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أَسِیرَ بِسِیرَهِ جَدِّی وَ أَبِی‏ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ.”
یعنی من برای خوشگذرانی و تباهی و ظلم و ستم خارج نشده ام بلکه برای اصلاح کردن ملت جدم و امر به معروف و نهی از منکر و اینکه به سیره ی جدم و پدرم عمل کنم ،خارج شده ام.

وی سپس امر به معروف را نه کاهیدن به امور جزئی بلکه امر حاکمیت فریب یزید پیوند می زند.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران در دوره ی اصلاحات، در باره ی اصلاحگری امام گفت:
جامعه چرا نیازمند اصلاح و چرا نیازمند آزادگی و افراد آزاده است؟

– چه اتفاقی در یک حکومت باید بیفتد تا مشروعیت آن حکومت توسط امامی همچون حسین ع و یاران و رهروان وی سلب شود و تن به بیعت – که رسمیت بخشی به حاکمیت است – ندهد؟
خصوصیات یک حکومتی که باید اصلاح شود، چیست؟

این پژوهشگر دینی و مسئول پیشین گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه تهران ، خصوصیات حکومت فریب را که امام ع در صدد اصلاح آن برآمد چنین بر شمرد:
-الف. تحمیق و جهل با تکیه بر دین و ظواهر دین و به تعبیری جهل مقدس.
– رواج دین مبتنی بر شکل و ظاهر و بتعبیری جمود بر ظواهر دین. قشری گری.
ب: دروغ :حکومت فریب بر پایه ی دروغ استوار است. اینکه خود را امیرالمومنین میخواند خود می داند که دروغ می گوید چون در زدن چوب به لب و دندان این شعر را می خواند. یعنی کفری که به نفاق پوشیده شده است. علاوه بر اینکه چنانکه از این شعر بر می آید یزید کینه و حقد و حس انتقام‌جویی از مردان راستین بدل دارد:
لَعِبَتْ هاشِمُ بِالْمُلْکِ فَلاَ * خَبَرٌ جاءَ وَ لاَ وَحْىٌ نَزَلْ
لَیْتَ أَشْیاخِی بِبَدْر شَهِدُوا * جَزَعَ الْخَزْرَجُ مِنْ وَقْعِ الاَسَلْ
لاََهَلُّوا وَاسْتَهَلُّوا فَرَحاً * وَ لَقالُوا یا یَزِیدُ لاَ تَشَلْ
فَجَزَیْناهُ بِبَدْر مَثَلا * وَ أَقَمْنا مِثْلَ بَدْر فَاعْتَدَلْ
لَسْتُ مِنْ خِنْدِف إِنْ لَمْ أَنْتَقِمْ * مِنْ بَنِی أَحْمَدَ ما کانَ فَعَلْ»
ج:عوامفریبی: در میان خطبه امام، شمر برای جلوگیری از تاثیر کلام امام می‌گوید: هرکس آنچه را که او می گوید باور کند، معلوم می شود خدا را با دو دلی می پرستد. یعنی از حربه ی دین برای تحمیق استفاده می کند. در برابر استدلال از عِرق مذهبی و نه دلیل ، استفاده می کند. ( ابو مخنف، ۱۵۱)
د: عهد شکنی مردم کوفه
ه: فساد آشکار (خطبه در مقابل سپاه حر. در یکی از منازل راه . ابو مخنف.۱۰۹)
و: عدم امنیت بندگان واقعی خدا . «اَللّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ إِنَّهُ لَمْ یَکُنْ مَا کَانَ مِنَّا تَنافُساً فِی سُلْطان، وَ لا التماساً مِنْ فُضُولِ الْحُطامِ، وَ لکِنْ لِنَرَىَ الْمَعالِمَ مِنْ دِینِکَ، وَ نُظْهِرَ الاِصْلاحَ فِی بِلادِکَ، وَ یَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبادِکَ، وَ یُعْمَلُ بِفَرَائِضِکَ وَ سُنَّتِکَ وَ أَحْکامِکَ»;(طهرانی.۱۰)

دکتر داود سلیمانی در بخش پایانی سخنرانی خود در شب عاشورا به دلایل آزادگی امام حسین ع اشاره کرد و گفت:
امام حسین انسانی بغایت آزاده و حر است . و به دلایلی در این باره می توان اشاره کرد:
الف: عدم بیعت ادلِّ دلیل است چرا که با پیامدهایی مواجه است:
– خطر جانی ، اعم از تهدید و تحدید و شکنجه و ایذا و اذیت
– به خطر افتادن خانواده و خاندان و مؤمنان به راه و هدف حسین که اصلاح وضعیت موجود است.
وی در باره ی اصلاحگری وی ادامه داد: حسین علیه اسلام اصلاحگر است، چنانکه فرمود: انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی:
«اَللّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ إِنَّهُ لَمْ یَکُنْ مَا کَانَ مِنَّا تَنافُساً فِی سُلْطان، وَ لا التماساً مِنْ فُضُولِ الْحُطامِ، وَ لکِنْ لِنَرَىَ الْمَعالِمَ مِنْ دِینِکَ، وَ نُظْهِرَ الاِصْلاحَ فِی بِلادِکَ، وَ یَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبادِکَ، وَ یُعْمَلُ بِفَرَائِضِکَ وَ سُنَّتِکَ وَ أَحْکامِکَ»;(طهرانی.۱۰)

او همچنین بر بحث بازگرداندن امنیت جامعه، با تکیه بر این عبارت امام، “و یامن المظلومون من عبادک”انگشت تاکید نهاد و گفت امنیتی شدن فضای جامعه بیانگر فضای حاکم بر حکومت فریب است.

۲۷ مرداد ۱۴۰۰ شب عاشورا

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا