اخبار انجمن

بیانیه تحلیلی جدید انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‎ها در محکوم کردن حادثه تروریستی کرمان

*بیانیه تحلیلی جدید انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‎ها در محکوم کردن حادثه تروریستی کرمان*

سیاست‎های نادرست حاکمیت در گذشته و حال، کشور را دچار رخنه امنیتی نموده و موجبات اقدامات تروریستی گروه‎های هراس‎افکن را باعث شده است/

احاله دادن این امر به نیروهای خارجی به هیچ وجه از بار مسئولیت نهادها و سازمان‎های دیپلماتیک، امینتی و انتظامی کشوری و استانی نمی‌‏کاهد/

اکثریت اهل سنت ایران بیش از دیگر شهروندان نسبت به عملکرد حاکمیت معترض هستند/

فروکاستن مفهوم موسع امنیت به امنیت نظامی و بهره‎گیری از رویکردهای سخت‎افزاری، در بلندمدت اعتمادستیز و امنیت‎زُدا خواهد بود/

دست‏یابی به امنیت پایدار، نیازمند تقویت همگرایی و انسجام ملی، پذیرش تکثر جامعه ایرانی، پایان دادن به تبعیض‌‏های ناروایِ سیستماتیک و باور به تعلق ایران برای همه ایرانیان است/

باسمه تعالی

ترور در قالب کشتار سازمان‎یافته انسان‏های بی‎گناه و رعب و وحشت‎آفرینی در میان غیرنظامیان برای دستیابی به هر هدفی اعم از سیاسی و مذهبی با هر بهانه و دستاویزی، از سوی هر فرد و جریانی و در هر جایی لکه ننگی بر دامن بشریت است. این رفتار خشونت‎آمیز و حرکت کور، بلایی خانمان‏‌سوز و منشی جنایت‌بار است که صلح و امنیت ملی و بین‎المللی را تهدید می‎کند.

۱. حادثه تروریستی ۱۳دی‏‌ماه جاری در مسیر گلزار شهدای کرمان،  که به شهادت و زخمی‎شدن ده‎ها تن از هم‎میهنانمان انجامید، دل هر انسان آزاده‎ای را به درد ‎آورد. گزارش‎ها و تصاویر منتشر شده از این حادثه آنچنان دلخراش و تاثربرانگیز بود که همپای ملت ایران، بسیاری از کشورها و سازمان‏ها بی‎درنگ آن را محکوم کردند. انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نیز ضمن ابراز همدردی با ملت ایران به‎ویژه مردم کرمان، خانواده‏ شهدا و مجروحان، این جنایت تروریستی را همان زمان، شدیدا محکوم کرد و اینک به‎شکلی تفصیلی‎تر موضع خویش را در باره جریان شوم ترور بیان می‎دارد.

پرسش مطرح برای همه دلسوزان ملت و کشور از جمله جامعه‌ دانشگاهی این است که چرا هر چند وقت یک بار باید شاهد چنین فجایعی در کشور باشیم؟ این که سازمان‎هاو نهادهای دست‎اندرکار حوزه‎های امنیتی-انتظامی کشوری و استانی نتوانند این دست حوادث را به تناسب موضوع و مسئله، پایش و پیشگیری کنند حقیقتا جای درنگ و سؤال دارد. برگزارکنندگان این مراسم که از ماه‎ها پیش در تدارک آن بوده و از سراسر کشور و خود استان برای این حضور از نهادها و دستگاه‎های مختلف دولتی با صرف هزینه‎های کلان دعوت عمومی به‎عمل آورده بودند، نمی‎توانند نسبت به بایسته‎های تامین امنیت مردم بی‎تفاوت باشند. اساسا روند تحولات جنوب شرق کشور به‎ویژه حمله به مقر فرماندهی انتظامی راسک در آذرماه گذشته توسط گروه تروریستی موسوم به جیش العدل و حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار هزاران انسان بی‎دفاع در ماه‎های اخیر آن اندازه مهم بوده است که نهادهای مسئول را نسبت به جلوگیری از این دست حوادث آزموده‎تر و آماده‎تر کرده و به رصد و کشف آن نایل آیند، تا در برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی در کرمان این حادثه ی تلخ رخ ندهد.

۲. به باور بسیاری از کارشناسان بافت جمعیتی و مذهبی ایران، وضعیت جغرافیایی، موقعیت ژئوپلیتیک ایران، همسایگی با برخی از کشورهایی که صادرکننده بحرانند، قرارگیری در کمربند شکننده جنوب غرب آسیا و اراده‌ی برخی قدرت‎ها در کسب منافع خود در پرتو ناامنی‎های منطقه‎ای، رویکرد ایدئولوژیک نظام سیاسی در مدیریت فضای ملی و هم در تعامل با قدرت‎های منطقه‎ای و فرامنطقه‌ای، به‎گونه‎ای درهم‎تنیدگی داشته‎اند که ایران را در معرض ناامنی جهانی و تروریسم منطقه‏ای قرار داده است.

۳. بر اساس یافته‎ها و برآوردها، وضعیت کنونی کشور علاوه بر مساله‌ی پیش گفته (که بیشتر ریشه خارجی دارد)، در داخل نیز با دو تهدید اصلی روبه ‏روست:

نخست: اَبربحران‎های داخلی مانند بحران‎های: تامین مالی و سرمایه، انرژی، نظام بانکی، خدمات عمومی و حمایتی، صندوق‌های بازنشستگی، آب، محیط زیست، تغییرات نسلی، تورم، بیکاری، از دست رفتن سرمایه اجتماعی و…

دوم: بحران نظام کلان تدبیر و توان سیاست‌گذاری‎های ملی و اجرایی، به‎ویژه در دو حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی. در حوزه سیاست خارجی موقعیت حائل ژئوپلیتیک ایران به ‏گونه‌‏ای است که ناگزیر از در پیش‎گرفتن سیاست خارجی تعاملی با همه قدرت‎های جهانی و کشورهای منطقه است.

سیاست‎های نادرست حاکمیت در گذشته و حال و در پیش گرفتن سیاست ایدئولوژیک معارض با این موقعیت، به تهی‌‏سازی کشور از ظرفیت‎‏های آن انجامیده و در نتیجه هزینه‎های کلانی هم بر امنیت و هم بر توسعه کشور بار کرده و فرایندهای پیونددار با ثبات، توسعه و رفاه در کشور را مختل، پُرهزینه و گاه امنیتی نموده است. در پیش‎گرفتن رویکردهای متعارض با منافع کشورهای منطقه و قدرت‎های جهانی، به همراه ناکارامدی نظام سیاسی، دارای پیامدهایی بوده است که به تشدید شکاف‎های اجتماعی و بحران مشروعیت در روابط ملت-حکومت انجامیده و زمینه را برای پیدایش ناامنی‎های مقطعی در کشور به همراه داشته و کشور را دچار رخنه امنیتی نموده و موجبات اقدامات تروریستی گروه‎های هراس‎افکن را باعث شده است.

۴. در سالیان گذشته شاهد بوده‎ایم که برخی کشورها، که پیدایش آنها بیش از آنکه محصول اراده ملت‎هایشان باشد برآیند منافع و مداخله قدرت‎های فرامنطقه‎ای بوده که عموما اندک‌‏سالار، ناکارامد و ناکام از فرایند دولت-ملت‎سازی‌اند، زمینه را برای پیدایش فعالیت جریان‏های دهشت‎‏افکن مذهبی و قومی فراهم کرده‏‌اند. به‏‌گونه‏‌ای که در دو دهه اخیر، فضا برای گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی و نئوتروریستی در خاورمیانه به موجی از تهدیدهای امنیتی متنوع در منطقه انجامیده است. هرچند، گاه اخباری مبنی بر نابودی هسته‌های سازمانی و پشتیبانی این گروه‌ها به‎ویژه در عراق، سوریه و افغانستان منتشر می‎شود، اما بررسی رخدادهای تروریستی منطقه نشان از ادامه اقدامات داعش و جریان‌های ﻣﺘﺄثر از این جریان جهادگرای سلفی و افراطی دارد.

۵. در کنار مسائل منطقه ای و نوع روابط دیپلماتیک در سیاست خارجی که ذکر آن رفت، یافته‎ها گویای آن هستند که بحران‌‏های داخلی کشور و سوء مدیریت و فقر فزاینده (که پیشتر به آنها اشاره شد) بازتاب بیشتری در نواحی مرزی و سنی‌‏نشین کشور داشته و به تبع آن رشد و گسترش نارضایتی آنها را در پی داشته است. از این رو، اکثریت اهل سنت ایران بیش از دیگر شهروندان نسبت به عملکرد حاکمیت معترض هستند. وضعیتی که در رخداد جنبش مهسا در کردستان و سیستان و بلوچستان هویدا بود و جمعه خونین زاهدان نیز بر تداوم و پایداری این اعتراضات افزود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اساسا اثرپذیری از تحولات فرهنگی و سیاسی کشورهای بی‌ثبات افغانستان و پاکستان، کشیده شدن دنباله قومی بلوچ‎های ایران به داخل پاکستان، موقعیت جغرافیایی استان (اقلیم خشک و بُعد مسافت نسبت به مرکز)، تبعیض و احساس محرومیت برخاسته از مناسبات حقیقی و حقوقی قدرت، رفتارهای تحقیرآمیز و بعضاً خشونت‌‏بار، عملکرد گاه توأم با افراط‏‌گری برخی گروه‏‌های مذهبی وابسته به حاکمیت، زندانی شدن برخی از مولوی‎های مورد وثوق بخش‌‏هایی از مردم این نواحی و … بر گستره و ژرفای این خشم افزوده و به نا امنی این بخش از کشور دامن زده و فرصت را برای فرصت طلبان جهت دامن زدن به این امر از طریق اقدامات تروریستی و ایجاد نا امنی، فراهم کرده است.

۶. شاید بتوان گفت برخوردهای پیش‌گفته از یک سو و زمینه‎های عقیدتی مشترک اهل سنت در شرق کشور با برخی جریان‎های مذهبی و فرامرزی، بستر مداخله آشکار و پنهان رقبای منطقه‎ای ایران و قدرت‌هایی که خواهان بی‌ثباتی و تضعیف ایران‌اند را فراهم کرده است و برونداد این شرایط، موجب پیدایش، توسعه و قدرت‎یابی گروه‎های تندرو مسلح مدعی دفاع از حقوق اهل سنت با حمایت شماری از قدرت‎های منطقه‎ای و فرامنطقه‎ای شده است.

۷. جریان منطقه‎ای که بازتاب ایدئولوژی مبتنی بر جهادگرایی سلفی، افراط‎گرایی‎ مذهبی-فرقه‎ای است، در دو دهه اخیر به کشتار صدها هزار تَن و ویرانی صدها شهر و روستا در کشورهای منطقه دست یازیده است و همواره در کشورها بر گرده‌ی نارضایتی مردم سوار شده و برای پیشبرد مقاصد قدرت‌ها، کماکان راهبرد ترور و وحشت آفرینی را در دستور کار خود دارد. اما نکته مهم آن است که  احاله دادن این امر به نیروهای خارجی اعم از داعش که پرچمدار خشونت و ترور است و سایر رژیم ها به هیچ وجه از بار مسئولیت نهادها و سازمان‎های دیپلماتیک، امینتی و انتظامی کشوری و استانی نمی‌‏کاهد و نباید از آن غافل بود. بنابراین، انتظار می رود اداره برون مرزی و امنیت داخلی وزارت اطلاعات، نسبت به جریان نفوذ و سهولت تردد تروریست‌ها در کشور چاره اندیشی کند، تا هر از چندگاه دچار اینگونه حوادث دلخراش و مخل امنیت کشور نباشیم.

اینکه بر خلاف سخنان صریح مقام رهبری، در «ماورایی ننمودن خصوصیات شهید سلیمانی»، دستگاه‎های تبلیغاتی از این سردار شهید شخصیت ماورایی و دست‎نیافتنی به دست دهند و یا اینکه از قریب به ۱۰۰ تن شهید ۲۳ تن از شهدای این حمله تروریستی دانش آموز باشند  و به جای پاسخگویی توجیه کنند که «امروز دانش‌آموزان ما ادامه دهنده راه و مکتب حاج قاسم هستند و دشمن از این موضوع هراس دارد» و یا این حادثه «در باطن از الطاف الهی» دانسته شود، و ذکر اینکه «خبرهایی از تهدیدات دشمن داشتیم و قبلاً تعداد ۱۶ بمب آماده انفجار در کرمان کشف شد که مخصوص گلزار شهدا و مرقد شهید سلیمانی ساخته شده بود» و اینکه به‎رغم جمعیت انبوه در روز حادثه، محفاظت از مردم به صرف محدوده گلزار شهدا (تا گیت بازرسی) محدود بشود، همه پرسش‎ها و دغدغه‎هایی هستند که مسئولیت پاسخگویی به آنها را متوجه نهادها و سازمان‎های یاد شده می‎کند.

۸. واکاوی مسائلی که برشمرده شد سیاست خارجی ایران را ناگزیر از تمرکز بر منافع ملی و دیپلماسی سازنده و تعاملی و توازن و تعادل در روابط با قطب‌‏های اقتصادی و سیاسی در منطقه و جهان می سازد .از این رو، امنیت منطقه از طریق تقویت مناسبات اقتصادی، ارتقا همکاری‎های امنیتی و احترام به تمامیت سرزمینی و توجه به حساسیت‌ها و محدودیت‎های این کشورها ممکن می‎نماید. از این رو، فروکاستن مفهوم موسع امنیت به امنیت نظامی و بهره‎گیری از رویکردهای سخت‎افزاری، در بلندمدت اعتمادستیز و امنیت‎زُدا خواهد بود و احساس تهدید و ناامنی از چنین رویکردی کشورهای منطقه را به سوی قدرت‎های مداخله‎گر فرامنطقه‌ای خواهد راند و به تقویت هماوردی نظامی و رقابت جنگ‎افزاری خواهد انجامید که در هر دو حالت معارض منافع و امنیت ملی خواهد بود.

۹. در مقیاس ملی نیز دست‏یابی به امنیت پایدار، نیازمند تقویت همگرایی و انسجام ملی، پذیرش تکثر جامعه ایرانی، پایان دادن به تبعیض‌‏های ناروایِ سیستماتیک و باور به تعلق ایران برای همه ایرانیان است.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‏ها بار دیگر ضمن محکوم‎ کردن این حادثه تروریستی و ابراز هم‎دردی و تسلیت به خانواده‌‏های داغدار این واقعه دردناک از همه انسان‎های آزاده، مجامع علمی و مصلحان اجتماعی می‎خواهد نسبت به ریشه یابی، ارائه‌ی طریق به حکومت و دستگاه های ذیربط و راه حل‌های گره‌گشا و راهبردی به منظور جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث، به جامعه، مسئولان و حاکمیت فرو گذار نکنند.

انجمن با تأکید مجدد بر لزوم پاسخگویی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در کل کشور، به ویژه دستگاه‌های مربوط در سطح ملی، که بدان اشاره شد، از دستگاه‎های ذی‏ربط قضایی و نظارتی موکداً تقاضا می‎کند ضمن حمایت از خانواده های جان‌باختگان و آسیب دیدگان، با بررسی ابعاد این حادثه و اطلاع‏‌رسانی شفاف درباره زوایای مختلف آن، با همه اشخاص حقیقی و حقوقی که به نحوی با بی‎بصیرتی و فرافکنی در حوزه مسئولیت خود در بروز این رخداد دلخراش قصور یا تقصیر داشته‎اند برخورد قانونی و قاطع شود تا دیگر شاهد چنین فجایعی در میهن نباشیم.

دی ماه ۱۴۰۲

 انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌‏ها

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا