گیلان

نامه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌های گیلان به وزیر علوم

فرآیند پیش زیسته انتصاب مدیریت دانشگاه‌ها از کانال‌های غیر دمکراتیک و بدون دخالت بدنه استادان دانشگاه‌ها تاکنون ناکارآمد بوده است/

از حضرتعالی درخواست می‌شود در انتصاب مدیریت دانشگاه‌ها از خرد جمعی بدنه دانشگاهیان بهره گیرید و مدیرانی را برگزینید که از منظر علمی، اخلاقی، مدیریتی و اجرایی، مورد وثوق قاطبه دانشگاهیان باشند/

 

استاد ارجمند جناب آقای دکتر زلفی گل،

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام ،

در آستانه بهار آموزش و تقارن آن با انتصاب حضرتعالی به مسئولیت خطیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، جا دارد به عنوان بخشی از ذینفعان این خانواده بزرگ، نکاتی چند را خدمت جنابعالی تقدیم و بر اهمیت آنها تأکید کنیم.

همانگونه که مستحضرید، اهمیت آموزش در جهان به حدی است که همه دولتها در پی ارتقای آن و رقابت با دیگران در سرآمدی هستند. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو نیز در یکی از نخستین سندهای خود بر آموزش برای توسعه تاکید می‌کند و آن را یک پارادایم متصل بر اصول توسعه پایدار می‌نامد که با تمامی سطوح یادگیری مرتبط است.

به عبارت دیگر، مسیر توسعه پایدار در تمامی جوامع انسانی از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی می‌گذرد و کیفیت رهبری راهبردی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی درکلیه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی متضمن موفقیت در طی طریقت این مسیر پر فرازو فرود می‌باشد.

مروری بروضعیت حال و گذشته آموزش عالی در کشورمان جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که  دانشگاه‌ها به دلایل گوناگون منجمله تنوع در باورها، ارزشها و سلایق مختلف سیاسی و همچنین ارتباط ضعیف اجتماعی و فرهنگی مطلوب میان مدیریت و بدنه دانشگاهها، نه تنها در پرداختن به مسایل مهم و گاها” بازدارنده توسعه همچون ساختار، کیفیت آموزشی، عدالت آموزشی و استقلال دانشگاه‌ها موفق نبوده، بلکه حتی در بیشتر موارد، به دلیل احساس عدم تعلق بدنه به وزارت عتف و متعاقبا امتناع آن از مشارکت در حل معضلات از طریق آموزش، پژوهش، همکاری بهینه بین بخشی، از رسیدن به تعالی و ایفا ی نقش مهمی که بر عهده دارند، بازمانده‌اند.

در این میان، اگر بپذیریم مدیریت دانشگاه ها به عنوان فرماندهان پیشران توسعه جهت حصول اهداف وزارت عتف، نقش تعیین کننده‌ای در اصلاح امور و تحقق اهداف مصوب آموزش عالی ایفا می‌کنند، اذعان خواهیم کرد که فرآیند پیش زیسته انتصاب مدیریت دانشگاه‌ها از کانال‌های غیر دمکراتیک و بدون دخالت بدنه استادان دانشگاه‌ها تاکنون ناکارآمد بوده است.

علی الاصول رهبران راهبردی دانشگاهها که مقبول قاطبه دانشگاهیان باشند باید بتوانند با تکیه بر اختیارات مدیریتی و برخورداری از دانش و فناوری های روز، دورنمای توسعه را ببینند و با درک درست از ارزش ها و فرآیندهای دخیل در توسعه آموزش عالی بر دیگران و از جمله بر اقشار مختلف جامعه اثر گذاشته و با توجه به ضرورتها و نیاز های مختلف جامعه و کشور، از توانمندیهای بدنه دانشگاهی در اجرای برنامه‌های راهبردی توصیه شده توسط وزارت عتف به نحو مطلوب استفاده کنند تا بتوانند به اهداف تعیین شده در چشم انداز سازمان متبوع خود نایل آیند.

این مهم ممکن نیست مگر اینکه مدیریت دانشگاه‌ها، منتخب و مقبول خود دانشگاهیان باشند تا قادر شوند با تکیه بر اعتماد و پشتیبانی و همکاری دانشگاهیان، بستر مناسبی را برای گفتگو  و تبادل نظر، تفکر نقادانه، تعامل و هم افزایی پتانسیل های موجود که از مفروضات مسلم آموزش عالی در قرن ۲۱ می باشد، فراهم آورند.

حال، با توجه به آغاز به کار دولت سیزدهم و وعده های رییس جمهور محترم و همچنین با عنایت به برنامه  پیشنهادی توسعه محور و تحول آفرین جنابعالی هنگام کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، به جد از حضرتعالی درخواست می شود در انتصاب مدیریت دانشگاه ها از خرد جمعی بدنه دانشگاهیان بهره گیرید و مدیرانی را برگزینید که از منظر علمی، اخلاقی، مدیریتی و اجرایی، مورد وثوق قاطبه دانشگاهیان باشند تا بتوانند در پیشبرد اهدافتان یاریگرتان باشند و موجب تعالی بیشتر در مسیر توسعه اهداف بلند آموزش عالی شوند .

امید داریم بتوانید با برخورداری از مدیریت رهبران نخبه و مقبول و مجرب دانشگاهی، مسائل و مشکلات آموزش عالی را به بهترین صورت سامان دهید و در طول ایام وزارت خود، مسئولیت خطیر وزارت عتف را با سربلندی به انجام رسانید.

با احترام مجدد

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه های گیلان

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا