اخبار انجمنسیاسی

گزارش دیدار اعضاء انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با رئیس‌جمهور

♦گزارش دیدار اعضاء انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها  با رئیس‌جمهور/

♦انتظار کمک رئیس‌جمهور از انجمن مدرسین  و دانشگاه‌ها برای حل مسائل اساسی کشور در قالب پروژه‌های عملیاتی/

♦محمود صادقی: تعدد مراجع استعلام شامل نهادهای اطلاعاتی، نمایندگان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی موجب تزلزل دانشگاه‌ها است/

♦علی‌محمد حاضری: وفاق با حاکمیت این قوانین، راهی است به کام حامیان خالص‌سازی و عامل ناکارآمدی دولت و نارضایتی مردم/

♦داود سلیمانی: ترجیح دیپلماسی بر میدان را از نقاط قوت آقای پزشکیان در تحولات جاری منطقه‌ای و بین‌المللی دانست که استمرار آن در حل مسئله هسته‌ای و منطقه‌ای، FATF و مذاکره مستقیم با طرف‌های اصلی مناقشات از ضروریات کلیدی است/

♦تقی آزاد: مشکل دانشگاه، هویت سرکوب شده علم، استاد و دانش توسط افرادی در حاکمیت است/

♦ژاله حساس‌خواه: مادرمان ایران در حال مرگ است. استاد دانشگاه نمی‌تواند اعتراض کند کیفیت علم رو به فنا است/

♦فرهاد درویشی: برای تحقق عدالت اجتماعی رفع فیلترینگ را از فضای مجازی به سایر حوزه‌ها همچون: کتاب، رسانه‌ها، استخدام‌ها و گزینش‌ها، نظارت استصوابی، توزیع منابع و امکانات توسعه دهید/

♦شاهد پدیده مازوت‌سوزی در حوزه مدیریت کشور هستیم. به این معنا که به دلیل فیلترهای گوناگون، شایستگان از راه یافتن به مناصب مدیریتی باز می‌مانند/

♦عزیزالله مجاهد: بی‌توجهی به رفع نارضایتی و استمرار شرایط موجود، دورنمای امنیت و تمامیت ارضی کشور را با خطرات جدی مواجه خواهد کرد/

مدرسین پرس، مریم احمدی گیوی (عضو انجمن اسلامی مدرسین): چالش‌ها و مسائل جامعه ایرانی و نهاد دانشگاه در نشست رئیس‌جمهور و اعضای انجمن اسلامی مدرسین در ۸ دی ماه در نهاد ریاست‌جمهوری مورد بحث و نظر قرار گرفت. نشست صمیمانه رئیس‌جمهور با اعضای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با خیرمقدم سیمائی صراف آغاز شد. وزیر علوم خطاب به آقای پزشکیان، انجمن اسلامی مدرسین را از قدیمی‌ترین احزاب دانشگاهی با ماهیت اصلاح‌طلب و البته ناظری منصف و منتقد خواند.

سپس محمود صادقی بعد از ارائه تاریخچه مختصری از انجمن مدرسین و اشاره به فعالیت گسترده انجمن در قالب ستاد دانشگاهیان در انتخابات ریاست جمهوری، این نهاد مدنی را در طول چهل‌سال گذشته از عناصر مؤثر بر حوزه مدیریت آموزش عالی و دانشگاه‌ها ذکر کرد.

آیین‌نامه‌های مغایر با استقلال دانشگاه، مداخله نهادهای موازی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور غیرموظف به‌ویژه در جذب اساتید از مسائل جدی حوره دانشگاه است.

دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها: ضمن سپاس‌گزاری از تعهد رئیس جمهور به وفای به وعده‌هایش، اعتماد رهبری و مردم را بزرگ‌ترین پشتوانه رئیس‌جمهور دانست و با بیان اینکه در دولت جدید موجی از نشاط و امیدواری در دانشگاه ایجادشده، از اقدامات دولت ازجمله بازگرداندن دانشجویان و اساتید به دانشگاه، سیره انتخابی‌شدن روسا در دانشکده‌ها و تکریم چهره‌های دانشگاهی توسط رئیس‌جمهور تقدیر کرد و در ادامه برخی از آسیب‌های حوزه دانشگاه در کشور ازجمله آیین‌نامه‌های مغایر با استقلال دانشگاه، طرد نخبگان، مداخله نهادهای موازی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور غیرموظف به‌ویژه در جذب اساتید را برشمرد.

تعدد مراجع استعلام شامل نهادهای اطلاعاتی، نمایندگان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی موجب تزلزل دانشگاه‌ها است.

نماینده سابق مجلس با نقد فرآیند جذب طولانی، تحقیق‌ها و پرسش‌های گاهی توهین‌آمیز از اعضای هیئت‌علمی، پیشنهاد کرد جذب اساتید به دانشگاه‌ها به‌ویژه به دانشگاه‌های مادر سپرده شود و گفت “پسندیده نیست که دانشگاهی مثل دانشگاه تهران پس از یک قرن تجربه دانشگاهی، به آن اعتماد نشود و از بیرون برای آن استاد تعیین شود”.

وی تعدد مراجع استعلام شامل نهادهای اطلاعاتی، نمایندگان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی را موجب تزلزل دانشگاه‌ها دانست. صادقی در ادامه استفاده از ظرفیت موجود در قانون انتصاب اشخاص به مشاغل حساس، امکان انتصاب پس از گذشت یک ماه و عدم وصول پاسخ را راهکار این مسئله طرح کرد.

ایشان با اشاره به مشکلات معیشتی اساتید و دانشجویان که یکی از عوامل مهاجرت است، پیشنهاد اعطای پژوهانه به دانشجویان دکترا را انگیزه‌ساز ماندن آنها شمرد. وی با بیان نامناسب بودن وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی هشدار داد خوابگاه‌ها نه تنها فرسوده شده اند، که به حالت خطر هم رسیده‌اند و خوف تکرار حوادث تلخی مثل پلاسکو هست.

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس سهم ناچیز پژوهش (کمتر از نیم درصد)، کمبود کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها و امکانات پژوهشی و بودجه‌های پراکنده و موازی را ازجمله موانع توسعه علم و پژوهش در نظام آموزش عالی، افزایش مهاجرت و از دست رفتن مرجعیت علمی نهاد دانشگاه دانست.

وی با نقد ساختار موازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وزارت علوم گفت: معاونت علمی بدون این که نظارت مالی برآن شود پول هنگفت بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان دارد که کمی کمتر از بودجه کل وزارت عتف و دانشگاه‌هاست. بنابر شنیده‌ها باز در حال ایجاد ساختارهای موازی و زیرساخت‌های مشابه با وزارت عتف هستند در حالی که دوران ایجاد زیرساخت تمام شده است.

لغو یا بی‌اثرشدن  قانون‌ها، رویه‌ها و دستورالعمل‌های خالص‌سازی عامل تقویت وفاق ملی

در ادامه علی‌محمد حاضری به ارائه دیدگاه‎هایش پرداخت. وی دو نکته را به آقای پزشکیان متذکر شد:

۱- بداعت و اعتمادآفرینی «ایده وفاق» دستاوردهای خوبی را داشته، اما آنچه مایه تأمل است این است که وفاق، نوعی قرارداد دوطرفه است و کسانی که مایل و قادر به این تعامل نباشند، نمی‌توانند یک‌سویه مشمول آن شوند، قائم‌مقام انجمن مدرسین پیشنهاد کرد قانون‌ها، رویه‌ها و دستورالعمل‌هایی که برای خالص‌سازی تدوین شده‌اند حتما باید لغو یا بی‌اثر شوند وگرنه همچنان که اکنون شاهدیم، وفاق با حاکمیت این قوانین، راهی است به کام حامیان خالص‌سازی و عامل ناکارآمدی دولت و نارضایتی مردم.

 ۲- پیام نزدیک‌بودن انتخابات شوراها این است که اگر حامیان رئیس‌جمهور برنده نباشند، شکست دولت و شاید شکست نظام تفسیر شود. از این‌جهت لوازم و مقتضیات پیروزی باید تدارک شود و تحقق نسبی وعده‌های مهم و شاخص انتخابات و بهبود نسبی معیشت، کمترین شرط این امراست. اما مسئله مهم دیگر عملکرد تیم اجرایی و نظارت انتخابات شوراهاست. باید امکان حضور طیف متنوع کاندیداهای مورد نظر مردم در میان نامزدها فراهم شود. فعلا در انتخاب و تشکیل هیات مرکزی نظارت از سوی مجلس، کسانی آمده‌اند که شورای نگهبان در مقایسه با آنها، لیبرال است، استانداران و فرمانداران هم در بعضی مناطق ممکن است هماهنگی نسبی با این جریان داشته باشند و اینها نشانه‌های خوبی نیست. امیدواریم چتر وفاق تسهیل‌کننده راه خالص‌گرایان نشود.

داوود سلیمانی دبیر دفتر سیاسی انجمن نفر بعدی بود که به ایراد سخنان خود پرداخت. وی ابتدا ضمن تشکر و همدلی بابت تحولات مثبت در دانشگاه‌ها، برگشت دانشجویان و استادان، برخی شفاف‌سازی‌ها مانند مفقودی سوخت و پیگیری آن، رفع فیلترینگ و نوع مواجهه با قانون حجاب و عفاف، در مورد مصوبه اخیر هیات عالی جذب ابراز نگرانی کرد. عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران ترجیح دیپلماسی بر میدان را از نقاط قوت آقای پزشکیان در تحولات جاری منطقه‌ای و بین‌المللی دانست که استمرار آن در حل مسئله هسته‌ای و منطقه‌ای و FATF و مذاکره مستقیم با طرف‌های اصلی مناقشات از ضروریات کلیدی است.

لزوم عضویت انجمن مدرسین مانند سایر تشکل‌ها (بسیج و نهاد رهبری و وزارت‌خانه) در ترکیب شورای فرهنگی دانشگاه‌ها/

نماینده سابق مجلس در ادامه مطرح کرد انجمن اسلامی مدرسین با تکیه بر بدنه کارشناسی عظیم خود، برای حل معضلات دولت اعلام آمادگی می‌کند و به‌عنوان یک تشکل مدنی و حاضر در سطح دانشگاه‌ها خواستار آن است مانند سایر تشکل‌ها (بسیج و نهاد رهبری و وزارت‌خانه) در ترکیب شورای فرهنگی دانشگاه‌ها نقش موثر ایفا کند. همچنین برای حل مراکز متعدد تصمیم‌گیری و شوراهای موازی در قانون‌گذاری، فرارهای غیرقانونی در عرصه‌های حقوقی و اقتصادی، رئیس‌جمهور به‌عنوان تنها مسئول نظارت بر اجرای قانون اساسی، نسبت به حل مسائل و برگرداندن جریان امور به بستر اصلی خود اقدام نماید. انجمن نیز آماده همکاری در این زمینه است.

 خویشاوندسالاری و هم محله بازی تیم مدیریتی دولت عامل تضعیف وفاق/

ژاله حساس خواه با این سخن کلام خود را آغاز کرد: مادرمان ایران در حال مرگ است، مرگ تدریجی و فرد فرد ما مسئولیم در برابر ایران. وی ضمن اذعان به وعده‌های صادق رئیس‌جمهور، خویشاوندسالاری و هم‌محله‌بازی تیم مدیریتی دولت را عامل تضعیف وفاق دانست و انتصابات منطقه آزاد انزلی را که حتی استاندار حاضر به شرکت در آن نشد را شاهدی بر این مدعا آورد.

دانشگاه تهی می‌شود، دانشجو و استاد نمی‌تواند اعتراض کند و کیفیت علم به فنا می‌رود/

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان گفت: دانشگاه نبض جامعه است که از درون تهی می‌شود. استاد دانشگاه نمی‌تواند اعتراض کند کیفیت علم رو به فنا است و … وی در ادامه به مظلومیت زنان اشاره کرد و تاریخ را پر از ناترازی و نابرابری در مورد زنان دانست که همه می‌دانند ولی می‌گذرند. صدنامه فرستادم، صد راه نشان دادم یا نامه نمی‌خوانی یا راه نمی‌دانی

دبیر انجمن مدرسین دانشگاه گیلان از رئیس‌جمهور خواست در مسیر وفاق در نهاد دانائی یعنی دانشگاه، به زنان اعتماد کنید و مدیرانی را بگمارید که از زنان دفاع کنند و از ظرفیت‌های آنان در جای جای دولت استفاده کنند.

سرکوب هویت علم، استاد و دانشگاه توسط مدیران بدون اصالت و منبع دانشگاهی در دولت

تقی آزاد ارمکی به ارائه نقد ساختاری دانشگاه در بدنه نظام پرداخت. وی مشکل دانشگاه را هویت سرکوب شده علم، استاد و دانش توسط افرادی در حاکمیت دانست که دکترند، ولی منبعشان دانشگاه نیست.

سیاست‌ها باید از دانشگاه و علم و پژوهش بیرون بیاید نه از ساحت ایدئولوژیک بیرون مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی

به زعم استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران دانشگاه چند ساحت دارد: ارائه مجموعه الگوهای مختلف، پژوهش و ایده و منش دانشمندان. به باور آزاد ارمکی سیاستها باید از دانشگاه و علم و پژوهش بیرون بیاید نه از ساحت ایدئولوژیک بیرون مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی. این جامعه‌شناس در ادامه گفت ما در دانشگاه‌ها دانشمندان بسیاری داریم که برخلاف متخصصینی که مهاجرت کردند، آنها مانده‌اند. وی راه تقویت و شناسایی دانشمندان را پیوند دانشگاه با نهادهای مدنی است؛ چرا که بحران حال و آینده جامعه را دانشمندان می‌توانند حل کنند. وی رئیس جمهور را از سرزنش مردم بر حذر داشت و توصیه کرد او در بحث ناترازی انرژی و موضوعات دیگر باید دولتمردان را مورد سرزنش قرار دهد.

استفاده از ظرفیت عظیم اساتید دانشگاه‎‌ها  به عنوان مشاوران و اتاق فکرهای دستگاه‌های اجرایی

فرهاد درویشی به سه موضوع ورود کرد؛ اول ابتناء اداره کشور و سیاست‌گذاری به علم و کار کارشناسی را ضرورت حکمرانی دانست و پیشنهاد کرد از ظرفیت عظیم اساتید دانشگاه‌ها اتاق‌های فکری در همه استان‌ها تشکیل شود و در توافق بین دو وزارت علوم و کشور دستگاه‌های کشور ملزم شوند به داشتن مشاور علمی. موضوع دوم رفع فیلترینگ است.

جناب پزشکیان؛ برای تحقق عدالت اجتماعی، رفع فیلترینگ را از فضای مجازی به سایر حوزه‌های حکمرانی توسعه دهید.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای پزشکیان برای تحقق عدالت اجتماعی رفع فیلترینگ را از فضای مجازی به سایر حوزه‌های حکمرانی توسعه دهید. در حوزه کتاب و رسانه‌ها، حوزه استخدام‌ها و گزینش‌ها، نظارت استصوابی، توزیع منابع و امکانات و … و موضوع سوم وفاق است که یکی از راه‌های گذار مسالمت‌آمیز به توسعه و دموکراسی است و باید به پروسه و گفتمان تبدیل شود.

مازوت‌سوزی حوزه مدیریت کشور؛ یعنی به دلیل فیلترهای گوناگون، شایستگان از راه یافتن به مناصب مدیریتی باز می‌مانند.

دبیر دفتر سیاسی انجمن در ادامه به بیانی استعاره «مازوت‌سوزی در حوزه مدیریت کشور» پرداخت و گفت مازوت‌سوزی به عنوان یک بلیه فقط در نیروگاه‌های تامین برق مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. متأسفانه بدتر از آن شاهد پدیده مازوت‌سوزی در حوزه مدیریت کشور هستیم. به این معنا که به دلیل فیلترهای گوناگون، شایستگان از راه یافتن به مناصب مدیریتی باز می‌مانند. همچنین حوزه کتاب و رسانه‌ها، حوزه استخدام‌ها و گزینش ها، نظارت استصوابی، توزیع منابع و امکانات و …

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی دانشگاه قزوین، تقویت ارتباطات رئیس‌جمهور با رهبری و مردم، راندن تندروها به حاشیه و حمایت از میانه‌روها، تجدید نظر در عملکرد رسانه‌‌ای دولت و توجه بیشتر به عدالت و معیشت عمومی را از راهبردهای دولت برای حل مسائل دانست.

ضرورت رویکرد تبعیض مثبت در نیرو‌گزینی و انتصابات در استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان

عزیزالله مجاهد ضمن تشکر از توجه رئیس محترم جمهور به رفع تبعیض‌ها و انتصاب استاندار بلوچ، به نقد فرایندهای نیروگزینی و استعلام‌ها در انتصابات پرداخته و آن را تبعیض‌آمیز و ناکارآمد خواند. ایشان در همین راستا پیشنهاد کرد رئیس محترم جمهور به استاندار و مدیران کل تکلیف کند تا به اصلاح فرایندها پرداخته و در نیروگزینی و انتصابات، رویکرد تبعیض مثبت درپیش گیرند. وی خواستار ترکیب منصفانه کمیته‌های جذب و هیئت‌امنای دانشگاه‌ها، کارشناسان و رؤسای گزینش‌ها شد که می‌تواند مفید واقع شود.

عضو هیئت‌‌علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نهایتاً یادآور شد که بی‌توجهی به رفع نارضایتی و استمرار شرایط موجود، دورنمای امنیت و تمامیت ارضی کشور را با خطرات جدی مواجه خواهد کرد.

ضرورت استفاده از زنان در مناصب مدیریتی  دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت تبعیض مثبت

کبری روشنفکر عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به راه حل‌های ناکارآمد برای مشکل جمعیت، از رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد ملی زن و خانواده درخواست کرد تا از ظرفیت متخصصان دانشگاهی در این نهاد مهم بهره‌برداری شود تا با راهکارهای اثربخش مبتنی بر داده‌های پژوهشی، از سیاست‌زدگی اجتناب شود. این فعال حوزه زنان و خانواده  هم‌چنین با تأکید بر اهمیت حضور زنان در جایگاه مدیریت دانشگاه‌ها، انتظارات جامعه بانوان را ضرورت ملی خواند. وی در ادامه با اشاره به عدم تحقق برنامه ششم توسعه مبنی بر اینکه نسبت مدیران زن در پست‌های مدیریتی به ۳۰% افزایش یابد درحالی که اکنون در مجموع دانشگاه‌های کشور فقط یک رئیس دانشگاه زن داریم، استفاده از سیاست تبعیض مثبت به نفع زنان را راهی مفید دانست.

امیدوارکردن مردم خصوصا  ۵۱ درصد که رای نداده‌اند، نیز مصداق وفاق قرار می‌گیرد.

رحمت‌اله اللهیاری عضو هیئت‌علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در سخنان خود به چند محور اشاره کرد؛ ضرورت توجه به وفاق با آن ‌۵۱درصدی که در انتخابات شرکت نکردند، توجه به جوانان، جلوگیری از فرار مغزها، و رفع تبعیض مدیریتی زنان در ساختار حکمرانی؛  ایشان این واقعیت که با اینکه ۶۰ الی ۶۵ درصد ورودی دانشگاهها زنان هستند، ولی در انتصاب‌ها ۱۵ درصد پست‌های مدیریتی به زنان اختصاص پیدا کرده است را در تعارض با درصد بالای فارغ‌التحصیلان زن دانست. وی راهکار حل بخشی از مسائل را در داشتن پارادایم و الگوی مناسب حکمرانی دانست که به توزیع عادلانه درآمدها و تقویت قشر متوسط، تقویت نهادهای مدنی و  حمایت از تشکل‌های صنفی و سیاسی در میان دانشجویان و اعضای هیات علمی منجر شود. وی همچنین  تقویت  نهادهای مدنی در دل دانشگاه‌ها را یکی از راهکارهای توسعه نهاد دانشگاه دانست.

محمدرضا  حاتمی عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران نیز چند نکته به شرح زیر  را به آقای پزشکیان خاطر نشان کرد:

۱- با توجه به گذشت ۴۵ سال از انقلاب اسلامی ایران ریاست محترم جمهوری به نفع شایسته‌گزینی و شایسته‌سالاری زمینه حذف گزینش‌های عقیدتی، سیاسی و حذف سهمیه‌ها و انحلال سازمان‌های مربوطه را در دستور کار قراردهد.

۲- با توجه به اینکه دولت آقای پزشکیان مجری دو انتخاب پیش‌رو «شورای اسلامی شهر و روستا» و «انتخابات مجلس شورای اسلامی» است، به منظور حضور بیشتر مردم در پای صندوق رای به منظور وفاق ملی، رایزنی با شورای نگهبان و سایر سازمان‌های نظارتی را در دستور قرار دهند تا زمینه حضور سلائق مختلف و احزاب در انتخابات فراهم شود.

۳- مردم منتظرند تا فعالیت ریاست محترم جمهوری را در عرصه بین‌المللی برای برداشتن تحریم ها مشاهده کنند.

۴- زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی و جذب توریسم فراهم شود.

 ۵- علیرغم ناترازی عنوان‌شده توسط مسئولین، ردیف‌های بودجه سال ۱۴۰۴ به‌ویژه ردیف‌های فرهنگی فرق چندانی با سنوات قبل ندارد. انتظار رای‌دهندگان تغییر در این رویه هاست.

حسین وفاپور عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی در سخنان خود یادآور شد که تقویت نهادسازی و تشکل‌یابی در کشور از طریق دانشگاه‌ها و دانشگاهیان زمینه‌سازی می‌شود. هزینه فعالیت در تشکل‌های اساتید به قدری بالاست که برای مثال جرأت نداریم از اساتید جوان برای فعالیت رسمی در انجمن مدرسین دعوت کنیم چراکه آینده شغلی ایشان با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

در دولت قبل، استاد دانشگاه به خاطر یک امضاء برای درخواست آزادی دانشجویان از تمام مناصب حتی مدیر گروهی محروم شده بود. با این نگاه انتظار کنش‌گری جدی از دانشجو و استاد انتظاری بی‌جاست.

 در ادامه محمود حسینی یکی از موانع دولت را تصمیم‌گیری‌های مهم خارج از دولت، بیان کرد که باید قدرت، اختیارات و تصمیمات به آن بازگردد. وی دولت قوی و توانمند با حمایت رهبری را دولتی دانست با اختیارات و قدرت تصمیم‌گیری. عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی منع مداخله نیروهای نظامی در اداره امور کشور، و حاکم‌شدن شایسته‌سالاری واقعی را از الزامات موفقیت عملکرد دولت دانست. عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها  از  رئیس‌جمهور خواست تا در دیدارهایش بارهبری واقعیت های جامعه و مشکلات کشور را به ایشان منعکس کند.

خسروکمالی سروستانی عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان نیز چنین بیان داشت:

بنا به‌ ضرورت و نیاز به نقد، کنکاش و بررسی علمی و دانشگاهی پیشنهاد تئوریک و اجرایی بحث “وفاق ملی” مطرح شده توسط جنابعالی؛ به نظر می‌رسد با توجه به پتانسیل موجود در انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌های سراسر کشور، مناسب است کمیته‌ای کاملا تخصصی از اساتید رشته‌های مختلف دانشگاهی با مدیریت انجمن مدرسین شکل بگیرد و نکات مثبت و منفی اجرایی این سیاست در طول دوران ریاست جمهوری‌تان مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد. این اقدام باعث خواهد شد که با استخراج علمی ضعف و کاستی‌های آن، بر نقاط قوت این طرح افزوده و طبعا موفقیت جنابعالی دو چندان گردد.

ضرورت استفاده از مشارکت جامعه مدنی و بخش خصوصی در راستای تحقق الگوی حکمرانی خوب

مریم احمدی گیوی عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی نیز با بیان الگوی حکمرانی خوب (Good Governance) مبتنی بر  هم‌افزایی و مشارکت  و تعامل سه عنصر  دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی، این پرسش را از آقای پزشکیان مطرح کرد که تا چه حد الگوهای حکمرانی دولت به الگوی حکمرانی خوب نزدیک است  و دولت چقدر از ظرفیت نهادهای مدنی و بخش خصوصی در توسعه کشور استفاده می‌کند.

افشای مصائبی چون دزدیده شدن ۲۰ میلیون لیتر سوخت  قابل تحسین است اما برای رفع معضلات چه می کنید؟

منصور افشارمحمدیان دیگر عضو شورای مرکزی انجمن مدرسین بود که مطالبی را خطاب به رئیس جمهور یادآور شد.  او گفت گرچه مردم شجاعت و صراحت شما را در افشای مصائب و معضلات بزرگی مثل “دزدیده‌شدن ۲۰ میلیون لیتر سوخت در هر روز در کشورمان” تحسین و تقدیر می‌کنند، ولی بعد از افشاگری، منتظرند ببینند و بشنوند که شما جهت رفع و حذف چنین مصیبت‌هایی عملا چکار کردید، وگرنه صرف افشا و انتقاد، دردی را در جامعه پرمصیبت ما دوا نمی‌کند.

آقای پزشکیان یک بار معنای واقعی وفاق را تعریف و تبیین کنید تا از تداوم اشتباهات مدیرانتان جلوگیری شود

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، ادراک مدیران دولت از مفهوم وفاق را مورد نقد قرار داد و گفت مشکل این است که غالب‌ مدیران زیرمجموعه شما تصور می‌کنند که معنای وفاق این است که در تقسیم پست‌های سازمانی زیرمجموعه خود، یک پست را به یک اصولگرا و یکی را به یک اصلاح‌طلب و یکی را هم به یک بی‌طرف بدهند، “بدون اینکه به قابلیت و مقبولیت افراد توجهی کنند”، این به معنای عمل به واژه وفاق است!  وی از  شخص رئیس جمهور خواست حداقل یک بار معنای واقعی وفاق را تعریف و تبیین کند تا از تداوم چنین اشتباهاتی جلوگیری شود. ضمن اینکه دو معیار اصلی برای انتخاب مدیران را در درجه اول قابلیت و مقبولیت قرار دهند.

در ادامه این جلسه فتح الله امی استاد تمام گروه هوافضا دانشگاه تربیت مدرس و عضو شورای مرکزی انجمن مدرسین، ضمن تشکر از رئیس جمهور بابت وقت جلسه حضوری، اظهار داشت که در طی برگزاری ۷۵ جلسه مشورتی با حضور نخبگان و اعضاء هیات علمی دانشگاه‌های کشور، ریشه‌های بحران امروز کشور و راه حل‌های آن مورد ارزیابی کارشناسان قرار گرفته است که در دو بخش ریشه‌های بحران و راه حل آنها به شرح ذیل خدمت رئیس جمهور پیشنهاد می‌گردد:

الف:ریشه‌های بحران

‎۱-تغیر ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه ایران بویژه در نسل بعد از انقلاب

‎۲-افول سرمایه‌های اجتماعی به‌ویژه اعتماد مردم به حاکمیت

‎۳-عدم اجرای کامل قانون اساسی به‌عنوان پیماننامه بین مرد و حاکمیت که موجب غش در این پیمان و عامل اصلی اعتراضات می‌باشد

‎۴-شناخت نسل جدید به معرفت دینی و گریز از تظاهر و ریا در دینداری

‎۵-تغییر صفات رفتاری و ارزش‌های اخلاقی اجتماعی

‎۶-ایجاد گسست و گسل بین نسلی درجامعه ایران امروز

‎۷-تحول در افکار عمومی مردم با سه ویژگی: نارضایتی از حاکمیت، ناامیدی و هراس از آینده

‎۸-ضعف قوانین مدنی و حقوق شهروندی

‎۹-تغیر نگرش مردم به جمهوریت و ضعیف شدن حضور در انتخابات

‎۱۰-تفرقه در جامعه یکپارچه بعد از انقلاب

‎۱۱-انزجار مردم از حاکمیت ناکار آمد دینی در مبارزه با فساد مالی و اخلاقی

‎۱۲-انتصاب مدیران ضعیف ناشایست بی‌تخصص و بی‌تجربه

‎۱۳-کاهش نفوذ اجتماعی روحانیت و رجال سیاسی نسل انقلابی و افزایش نفوذ قهرمانان ورزشی و هنرمندان

‎۱۴-ایجاد زمینه تبدیل جمهوریت به خلافت توسط افراطیون روحانیت

‎۱۵-ورود ایران به بلوک شرق با حمایت از تجاوز روسیه به اوکراین

‎۱۶-عدم توافق با غرب در برجام و FATF و نزدیک شدن ایران به بمب اتمی

ب:پیشنهادات عبور از بحران:

‎۱-اجرای کامل قانون اساسی به‌ویژه اصول:۲۱،۲۲،۲۳،۲۴،۲۶،۲۷،۳۰،۳۲،۳۳،۳۶،۳۸و۴۹

‎۲-توافق برد-برد با اروپا وامریکا در برجام وFATF ‎

۳-جلوگیری از تورم لجام گسیخته و افزایش نقدینگی

‎۴-لغو نظارت استصوابی با تعویض شورای نگهبان

‎۵-برگزاری انتخابات آزاد آینده مجلس شورای اسلامی برای ورود نماینده واقعی مردم به مجلس شورای ج.ا.ا.

‎۶-آزادی زندانیان سیاسی ومعترضین بیگناه در جنبش اخیر مردمی

‎۷-آزادی احزاب با توجه به اصل ۲۶قانون اساسی

‎۸-احترام به قهرمانان ورزشی ‌هنرمندان مورد علاقه و احترام مردم

‎۹-احترام به سران اقوام ایرانی با گفتمان حضوری

‎۱۰-جمع‌آوری وجلوگیری از ورود لباس شخصی‌ها درتظاهرات قانونی مردم

‎۱۱-حاکمیت صداقت وشفافیت بر صدا و سیمای ایران

‎۱۲-توقف اعدام معترضین ‌لغو مجازات اعدام معترضین و منتقدین نظام

‎۱۳-محاکمه قاتلین کشته‌شدگان معترضین بی گناه و ‌جلب رضایت خانواده آنها

‎۱۴-تعویض وزراء ومدیران نالایق دولتی

‎۱۵-اعلام آشتی ملی به‌منظورجلوگیری از توسعه جنبش اخیر اجتماعی

‎۱۶-جلوگیری از افزایش مالیات کار و کسب های کوچک ‌و متوسط

در پایان پیشنهاد می‌گردد برای مداقه بیشتر و تشکیل اتاق فکر برای حکمرانی مطلوب دولت چهاردهم و تقویت جامعه مدنی از انجمن مدرسین دانشگاههای کشور که مجموعه‌ای از نخبگان کشور درهمه تخصص‌ها می‌باشد در کنار هیات محترم دولت بهره‌برداری فرمایید.

در بخش دوم برنامه مسعود پزشکیان به ارائه سخنان خود پرداخت:

امروز کشور با مجموعه‌ای از مسائل و مشکلات در حوزه‌های مختلف دست‌به‌گریبان است که اگر دانشگاه‌ها با ظرفیت‌های بالای خود به میدان بیایند، بخش قابل‌توجهی از مشکلات حل خواهد شد.

رئیس‌جمهور ضمن اعلام آمادگی دولت در راستای فراهم‌کردن بسترهای لازم برای دانشگاه‌ها جهت مشارکت و نقش‌آفرینی در حل مسائل کشور گفت: اگر دانشگاه‌ها با ظرفیت‌های بالای خود به میدان بیایند و هر یک به تناسب رشته های تخصصی، موضوعات مرتبط را مشخص و برای آن راهکار اجرائی و عملیاتی احصا کنند، بخش قابل‌توجهی از مشکلات کشور حل خواهد شد.

وی نهاد دانشگاه را یکی از کانون‌های قابل اعتماد و اتکا برای دولت در زمینه حل مشکلات کشور دانست و گفت امروز کشور با مجموعه‌ای از مسائل و مشکلات در حوزه‌های مختلف دست‌به‌گریبان است که اگر دانشگاه‌ها با ظرفیت‌های بالای خود به میدان بیایند، بخش قابل‌توجهی از مشکلات کشور حل خواهد شد.

نظام اداری ما در قالب‌های منسوخ‌شده منجمد شده و بسیاری از مدیران در حالت انفعال به سر می‌برند

وی در ادامه ضمن اعلام آمادگی دولت در راستای فراهم‌کردن بسترهای لازم برای دانشگاه‌ها جهت مشارکت و نقش‌آفرینی در حل مسائل کشور گفت : امروز تا دلتان بخواهد درباره مسائل مختلف نظر و دیدگاه وجود دارد، در حالی که یکی از مشکلات جدی ما در بخش عمل و اجراست، متاسفانه نظام اداری ما در قالب‌های منسوخ‌شده منجمد شده و بسیاری از مدیران در حالت انفعال به سر می برند و خارج کردن آنها از این وضعیت نیز بسیار زمان‌بر خواهد بود، در چنین شرایطی ما آماده‌ایم با دانشگاه‌ها به صورت پروژه محور کار کنیم و مبنای پرداخت های ما نیز بر اساس عملکردها خواهد بود.

ما آماده‌ایم با دانشگاه‌ها به‌صورت پروژه‌محور کار کنیم و مبنای پرداخت‌های ما نیز بر اساس عملکردها خواهد بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آینده کشور به نوع نگرش و عملکرد امروز ما بستگی دارد، گفت: کشور ما به‌ویژه در مناطق مرزی به‌رغم برخورداری از ظرفیت‌ها و منابع فراوان، همچنان با مشکلاتی همچون فقر مواجه است و از سوی دیگر با سوءمدیریت پدیده‌هایی همچون کولبری، سوختبری و ته‌لنجی را به جای فرصت به تهدید برای کشور تبدیل کرده‌ایم. اگر ما از ظرفیت مرزها به‌درستی استفاده کنیم، بخش قابل‌توجهی از اثرات تحریم‌ها خنثی خواهد شد و در این رابطه نیز دانشگاه‌ها می‌توانند چه در زمینه ارائه راهکار و چه در زمینه اجرا به دولت کمک کنند.

ضرورت ارتقای سطح دانشگاه‌های کشور به نسل ۳ و ۴

پزشکیان همچنین بر ضرورت ارتقای سطح دانشگاه‌های کشور به نسل ۳ و ۴ تاکید کرد و گفت: در دوره‌های گذشته بر اساس دیدگاه‌های غلط به توسعه بی‌ضابطه دانشگاه‌ها پرداختیم، در حالی‌که مسئله با اهمیت‌تر در این حوزه، ارتقای سطح کیفی دانشگاه‌ها مبتنی بر مهارت‌آموزی به دانشجویان در راستای حل مشکلات جامعه است که دولت در این رابطه نیز  درخواست آمادگی کمک و مساعدت دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه حل همه مسائل و مشکلات کشور نباید صرفا معطوف به نظر شخص رئیس‌جمهور باشد، افزود: ما امروز در کشور از مجموعه عظیمی از انسان‌های توانمند برخورداریم که شاید خیلی از آنها از بنده بهتر باشند، اما فرصت بروز و ظهور پیدا نکرده‌اند، باید زمینه و بستر برای نقش‌آفرینی این افراد فراهم شود و یکی از گام‌های موثر در این زمینه تمرکززدایی از مدیریت در مرکز و واگذاری اختیارات به استان هاست.

ما به مدیرانی نیازمندیم که بدانند، بتوانند و بخواهند که دولت را در رسیدن به اهدافش کمک کنند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در انتخاب مدیران برای ما، نه رویکردهای جناحی، مذهبی و قومیتی، بلکه برخورداری از سه عنصر مدیریتی مسئولیت‌پذیری، عملکرد و پاسخ‌گویی اهمیت دارد، تصریح کرد: ما به مدیرانی نیازمندیم که بدانند، بتوانند و بخواهند که دولت را در رسیدن به اهدافی که تعیین کرده، کمک کنند و طبعا هر کسی که در این چارچوب عمل نکند، کنار خواهد رفت.

پزشکیان در ادامه به موضوع ناترازی‌ها به عنوان یکی از مسائل مبتلابه کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه عدم تناسب میان منابع و مصارف و سوءمدیریت در توزیع، به علاوه مصرف نادرست، امروز به‌صورت یک چالش بزرگ نمایانگر شده که دولت برای فرهنگ‌سازی در رعایت الگوی مصرف و کنترل و رفع این چالش نیز برنامه‌ریزی کرده است.

از شما می خواهیم این نظرات را به راهکارهای قابل اجرا و عملیاتی تبدیل کنید

رئیس‌جمهور ضمن قدردانی از ارائه نظرات اساتید دانشگاهی درباره مسائل مختلف کشور گفت : ما از حضور و نظرات دلسوزانه شما قدردانیم، اما از شما می‌خواهیم این نظرات را به راهکارهای قابل اجرا و عملیاتی تبدیل کنید، گرچه فرصت و زمان ما محدود است، اما اگر دانشگاه به کمک دولت بیاید، خواهیم توانست در این فرصت محدود نیز بسیاری از مسائل را که در حوزه اختیارات ما است، حل و فصل کنیم.

انتهای پیام/

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا