اخبار انجمنانتخابات

در یک جبهه: از حسن خمینی، آیت الله جوادی آملی، حجتی کرمانی و سردار علائی تا صادق لاریجانی و یامین پور/ دیدگاه‌های افراد و شخصیت ها در مورد رد صلاحیت‌های ریاست جمهوری

مدرسین پرس:

پس از اعلام نظر مبهوت کننده شورای نگهبان در مورد صلاحیت های کاندیداهای ریاست جمهوری، موجی از اظهار نظرها، مخالفت ها و تحلیل ها درباره با این تنگ نظری شورای نگهبان از تمامی طیف های مختلف ارائه شد که در اینجا به بخشی از آن اشاره می شود.

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در جمع شماری از اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی و به مناسبت سالروز فتح خرمشهر گفت:

هر روز و امروز هر حرکتی که بخواهد نافی عنصر جمهوریت باشد یک حرکت ضدانقلابی است. مگر می شود نظام همان نظام امام باشد و مردم در آن حق نداشته باشند؟! اینکه کسی بگوید اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند هم مشروعیت نظام باقی است ناشی از نشناختن روح و ماهیت جمهوری اسلامی است. این فکر ناشی از اندیشه تحجر یا اندیشه غربگراست. اگر روزی جمهوریت نظام لطمه دید و مردم در آن نادیده گرفته شوند یا مثلا امروز عده ای حق جمهور را محدود کردند همان اندازه جمهوری اسلامی لطمه خواهد دید که اگر اسلام و آموزه های آن زائل شوند.

عامل اصلی چنین ردصلاحیت هایی توجه نداشتن به عنصر زمان و مکان در اجتهاد و ماندن در همان اندیشه بسته و ناکارآمد است

سید حسن خمینی با اشاره به ردصلاحیت گسترده داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ افزود: به نظر می رسد عامل اصلی چنین ردصلاحیت هایی توجه نداشتن به عنصر زمان و مکان در اجتهاد و ماندن در همان اندیشه بسته و ناکارآمد است. اگر کسی جهان را بشناسد، آن را بفهمد، فضای جامعه اسلامی و اندیشه ورزیدن و مشکلات را دریابد به راحتی می فهمد این گونه عملکرد پایه های مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی را سست می کند.

آقایان یک لحظه از کسوت خود بیرون آیند، آیا عملکرد خود را می پذیرند؟ وی یادآور شد: البته من شک ندارم که روح تفکر مردم گریز و جمهور ستیز از جان دشمنان مردم در کالبدها دمیده می شود و عده ای ناآگاهانه آن را در جان خود می پذیرند.

سید حسن خمینی گفت: واقعا کافی است آقایان یک لحظه از کسوت خود بیرون آیند، آیا عملکرد خود را می پذیرند؟ پشت عبارت پردازی های زیبا و رفتارهای مقدس مآبانه سنگر گرفتن و پاسخگو نبودن و در عین حال تیشه به ریشه اصیل انقلاب زدن را نمی دانم چه بنامم؟! البته در این میان رقبای انتخاباتی هم که سالم از گردنه عبور کردند آسیب دیده اند و من اگر جای آنها بودم، انصراف می دادم چرا که دولت برآمده از این انتخابات توان حل هیچ مشکلی را ندارد و خود را هم در مقابل مردم و هم در مقابل خدا مسئول خواهند یافت و ناتوان در حل مسائل صحنه را ترک خواهند کرد.

من اگر جای آنها بودم، انصراف می دادم چرا که دولت برآمده از این انتخابات توان حل هیچ مشکلی را ندارد و خود را هم در مقابل مردم و هم در مقابل خدا مسئول خواهند یافت و ناتوان در حل مسائل صحنه را ترک خواهند کرد.

🔹صفحه رسمی آیت الله جوادی آملی با بازنشر مطلبی از ایشان به این خبر واکنش نشان داد:

🔸تنها نهاد رسمی متولی تایید صلاحیت ها شورای نگهبان است.

🔹سخن صحیحی نیست که بگوییم کاری به مشارکت مردم نداریم.

🔸به لحاظ قانونی و منطقی همه باید نظری را که شورای نگهبان بعنوان نهاد متولی و مسئول تایید صلاحیت ها بیان کرده ،بپذیرند.

🔹شورای نگهبان باید در رویه های قانونی خود طوری عمل کند که ما را متهم به این نکنند که اینها همه سالخورده اند و توان اصلاح و ارتقا ندارند، بلکه باید طوری باشد که نشان دهد قدرت اصلاح و تغییر در رویه ها و ارتقای عملکردها وجود دارد و طوری عمل کند که هر روز بهتر از گذشته و دقیق تر و شفاف تر باشد.

 

سید محمد خاتمی نیز در پیامی به دومین کنگره سراسری حزب توسعه ملی ایران اسلامی تصریح کرد: “مهم‌تر و تأسف آورتر از محروم ماندن بخش‌های مهمی از جامعه و جریان‌های مختلف از داشتن نامزد مطلوب خود آن است که میزان بودن رأی مردم و مبنا بودن آن برای نظام سیاسی نفی می‌شود.‌”

متن کامل این پیام بدین شرح است:‌

بسم الله الرحمن الرحیم‌

با اظهار خوشوقتی از برگزاری دومین نشست سراسری حزب توسعه ملی ایران اسلامی، موفقیت همگان و گشایش در کار احزاب و جریان‌هایی که خیر ملت و کشور را می‌خواهند و با کمال تأسف راه‌های تأثیرگذاری آنان در جامعه تنگ است را از خداوند منان خواهانم.‌

انتخابات واقعی نماد نظام‌هایی است که مردم سالاری را پذیرفته‌اند و به نوبه خود استحکام‌بخش اصل زرین «حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش» است.‌

اگر دست‌آورد بزرگ انقلاب اسلامی، «جمهوری اسلامی» است که در آن رأی آزادانه مردم اصل و میزان است، طبعاً باید انتخابات فرصت و زمینه‌ای باشد برای حضور هرچه بیشتر مردم با گرایش‌های مختلف در صحنه، و امید و اطمینان یافتنِ مردم به اینکه با رأی خود راه رسیدن به آرمان‌ها را کوتاهتر و امکان تحقق و برآورده شدن خواست‌ها و نیازهایشان را بیشتر می‌کنند.‌

آنچه این روزها در جریان معرفی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری رخ داده است، ناشی از رویکرد، برداشت و اقدامی است که پیش از این هم عرصه را بر انتخاب مردم تنگ کرده و این‌بار بی‌پرده‌تر و بی‌پرواتر ظهور و بروز داشته است.‌

مهم‌تر و تأسف‌آورتر از محروم‌ماندن بخش‌های مهمی از جامعه و جریان‌های مختلف از داشتن نامزدِ مطلوبِ خود آن است که میزان بودنِ رأی مردم و مبنا بودنِ آن برای نظام سیاسی نفی می‌شود و در واقع جمهوریت نظام که مبتنی بر رأی آزاد ملت است و روز به روز هم کم‌رنگ‌تر شده است، مورد تهدید جدی‌تر قرار گرفته است و هیچ جریانی با هر وابستگی و رویکردی که دارد نمی‌تواند و نباید نسبت به این خطر بزرگ بی‌تفاوت باشد!‌

سیدمحمد خاتمی‌
‌پنجم خردادماه ۱۴۰۰

محمدجواد حجتی کرمانی هم در این مورد بیانیه ای ارائه کرد:

«تیر خلاص به تابوت جمهوریّت نظام»

🔹 اعلام نامزدهای عمدتاً یکدست ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در باور نمی گنجد!

🔹 دستآورد سیاسی کسانی که سیاست نمی دانند و به آراء و افکار صاحب‌نظران وقعی نمی نهند همین است!

🔹 دلسردی و بی تفاوتی عامّه مردم و نیز شمار فراوانی از صاحبنظران و ناظران امور، بسیار خطرناک است و هر روز خطرناک تر میشود.

🔹 تنها امید به رهبر آگاه انقلاب است که با اشراف دقیقی که بر وضع اخلاقی و اجتماعی و سیاسی کنونی ملت و گرایش فکری نخبگان ملت دارند، با استفاده از قدرت قانونی و فراقانونی خود ( که آن هم قانونی است) مردم را از زحمت شرکت در انتخابات صوریِ نمایشی _ فرمایشی مُعاف فرموده و از مصرف بیهوده و مسرفانه ده ها میلیاردی انتخابات جلوگیری کنند و با صدور حکم حکومتی مبنی بر ریاست جمهوری آقای ابراهیم رئیسی (که به نظر ناظران، نامزد بی رقیب انتخابات است و تبلیغاتش را هم در مدت ریاست قوه قضائیه انجام داده و خود را قهرمان مبارزه با فساد معرفی نموده) صادر فرمایند تا حداقل ضمن جلوگیری از هزینه های بیهوده از جیب ملت ایران (که بسیاری شان زیر خط فقر زندگی می‌کنند) مردم با صراحت و صداقت برخاسته از روشن بینی و شجاعت رهبری، به زندگی روزمره شان بپردازند و از شرّ تبلیغات توخالی و مناظره های احتمالیِ میان تهیِ تکراری ( که علی الاصول بین کسانی که عمدتاً دارای گرایش سیاسی یک دست هستند فاقد مفهوم و معنی است) رها گردند.

🇮🇷 إن تَنصُرواللّه ینصُرکُم و یثبّت أقدامَکُم

تهران _۵ خرداد ۱۴۰۰
محمد جواد حجتی کرمانی

 

سردار حسین اعلایی در بیانه ای در این خصوص بیان داشت:

با اعلام نتایج بررسی های شورای نگهبان و معرفی تنها هفت نفر از خیل افراد ثبت نام کرده برای رقابت های ریاست جمهوری امسال، به نظر می رسد که برای تصمیم گیرندگان اداره کشور، موضوع افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری اهمیت خود را از دست داده است و بجای آن چینش تأیید صلاحیت شده ها به گونه ای که از آن، نتیجه مطلوب به دست آید و فرد مورد نظر انتخاب شود ، اولویت اول را پیدا کرده است.

از سوی دیگر عملکرد شورای نگهبان در سال های اخیر نشان داده است که اصل، بر رد صلاحیت همه نامزدهای ریاست جمهوری، داوطلبین نمایندگی مجلس و علاقمندان به عضویت در شوراهای شهر است مگر استثناء.

بر همین اساس است که ملاحظه می شود که تقریباً تمامی روسای جمهور سابق و اکثر نمایندگان دوره های سابق مجلس شورای اسلامی برای رقابت های انتخاباتی دوره های بعد رد صلاحیت می شوند.

مردم‌ انتظار دارند که معیارهای شورای نگهبان برای رد و تأیید صلاحیت افراد را مستند به قانون اساسی بدانند و مطمئن شوند که تصمیمات شورای نگهبان جایگزین حق مردم برای برگزاری انتخابات آزاد نمی شود.

در سال های اخیر روش شورای نگهبان عملاً حق تعیین سرنوشت را که با انقلاب اسلامی برای ایرانیان به دست آمده، از اکثریت مردم ایران گرفته است.

مهم‌ترین خواسته مردم در جریان مبارزات علیه رژیم استبدادی شاه، برگزاری انتخابات آزاد و سالم بدون دخالت دستگاه های حکومتی بوده است.

بر همین اساس بود که امام خمینی در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی در روز ۲۷ مرداد ماه سال ۱۳۵۸ فرمودند که «اکثریت هر چه گفتند آرای ایشان معتبر است و لو به خلاف، به ضرر خودشان باشد. شما ولیّ آنها نیستید که بگویید که این به ضرر شماست. شما وکیل آنها هستید، ولیّ آنها نیستید». بنابراین حق انتخاب با خود مردم است و دیگران نباید برای سرنوشت آنها تصمیم بگیرند.

به هر حال رد صلاحیت گسترده افراد مختلف در هر انتخاباتی، باعث دور شدن از اهداف انقلاب اسلامی شده است و مشارکت کم مردم در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نشان داد که اکثر مردم ایران خواهان تغییر این رویه هستند.

حسین علایی
پنجم خرداد ماه ۱۴۰۰

 

محمود صادقی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و دبیر کل انجمن اسلامی مدرسن دانشگاه ها نیز در واکنش به فرایند احراز صلاحیت نامزد‌های انتخابات آتی، بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه محمود صادقی آمده است: این وضعیت نه تنها اعتبار نهاد شورای نگهبان را که از منزلتی ویژه در نظام تقنینی کشور برخوردار و طبق قانون عهده‌دار نظارت بی طرفانه بر انتخابات است، خدشه‌دار می‌کند، بلکه اعتبار حقوقی و سیاسی فردی که از طریق این فرایند متصدی امور اجرایی کشور خواهد شد را نیز در معرض مناقشه قرار می‌دهد.

صادقی در این بیانیه با بیان اینکه «انتشار فهرست ناموزون نامزد‌های تأیید شده همگان را در بهت و ناباوری فرو برد»

بیان کرد: این وضعیت نه تنها اعتبار نهاد شورای نگهبان را که از منزلتی ویژه در نظام تقنینی کشور برخوردار و طبق قانون عهده‌دار نظارت بی طرفانه بر انتخابات است، خدشه‌دار می‌کند، بلکه اعتبار حقوقی و سیاسی فردی که از طریق این فرایند متصدی امور اجرایی کشور خواهد شد را نیز در معرض مناقشه قرار می‌دهد.

این فعال سیاسی در ادامه تاکید کرد: اگر این فرایند در گذشته تنها مورد نقد فعالان سیاسی بود، اینک به صریح‌ترین وجه ممکن مورد نقد و اعتراض یکی از اعضای شورای نگهبان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اینجانب بنابر مسئولیت اجتماعی و به پشتوانه حمایت مردمی و اصناف و تشکل‌ها به ویژه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و جبهه اصلاحات ایران پا به عرصه انتخابات نهادم و با ارائه برنامه‌ای با عنوان «دولت پاسخگو؛ شفافیت، عدالت و بهبود معیشت» بر آن بودم تا پاسخگویی و شفافیت را گفتمان و رویه غالب در دستگاه اجرایی و به تبع آن در سایر قوای حاکمیتی کنم و با اتکا بر دانش حقوقی و تجارب حرفه‌ای خود و نیز بر پایه سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی حاصل از نمایندگی فعال و مسئولانه از جانب مردم در مجلس شورای اسلامی با جلب مشارکت مردم و جامعه مدنی صیانت از حقوق ملت و مقابله با فقر و انواع نابرابری‌ها و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و بهبود معیشت و توسعه پایدار، عادلانه و متوازن را از طریق اصلاحات ساختاری در نظام اقتصادی کشور وجهه همت خود قرار دهم.

اکنون که با وضعیت موصوف از مسئولیت ورود به گردونه رقابت انتخاباتی معاف گردیدم، برآنم تا این مسیر را همچون گذشته از طریق اصلاحات جامعه محور با جدیت بیشتر پیگیری کنم. «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَ إِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ»

 

علی مطهری نماینده سابق تهران در مجلس و داوطلب نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ نوشت:

جناب حجت‌الاسلام رئیسی دامت برکاته

با اهداء سلام و آرزوی سلامتی، از این که جناب‌عالی هم خواستار رقابتی شدن انتخابات ریاست جمهوری شده‌اید خرسند شدم. این امر نشانه آن است که ضعف عملکرد شورای نگهبان را پذیرفته‌اید. قطعاً این ضعف ناشی از نوع ترکیب و تفکر حاکم بر این شوراست.

می‌خواهم بگویم بخشی از ریشه این ضعف به خود جناب‌عالی به عنوان رئیس قوه قضائیه برمی‌گردد. حتما به یاد دارید که برای انتخاب سه حقوقدان شورای نگهبان توسط مجلس دهم شما پنج نفر را معرفی کردید.

آقای دکتر غلامی خوش‌فکرترین آنها بود، شاید به دلیل تسلطی که بر آثار استاد مطهری دارد. اما چند دقیقه قبل از آنکه ایشان نطق خود را شروع کند از طرف یکی از سه حقوقدان دیگر شورای نگهبان با ایشان تماس گرفته و به ایشان گفته شد که انصراف بدهد تا فلان شخص رأی بیاورد. آقای غلامی هم با فشار برخی اعضای هیئت رئیسه مجلس که با آن تماس‌گیرنده هماهنگ بودند انصراف داد و بعداً در پیامکی برای من نوشت که این انصراف غیر ارادی بود.

در نتیجه مجلس می‌بایست از میان چهار نفر پیشنهادی به سه نفر رأی می‌داد. تصدیق می‌فرمایید که دست مجلس تقریباً بسته بود. اکثر این چهار نفر هم دچار جمود فکری بودند و برخی از آنها هم اساساً حقوقدان به معنی واقعی کلمه نبودند؛ در حالی که در دوره قبل آن، افراد خوش‌فکری مانند دکتر ابراهیمیان به مجلس معرفی و انتخاب شدند که فضای شورای نگهبان را تغییر دادند و در مقابل جمود فکری این شورا تا مرز استعفا ایستادند.

غرض این که معرفی حقوقدانها به شورای نگهبان از طرف قوه قضائیه می‌تواند در فضای فکری این شورا بسیار مؤثر باشد. اولاً برای انتخاب سه حقوقدان نباید کمتر از شش نفر معرفی شوند و ثانیاً این افراد باید از میان حقوقدانان سطح بالا و باتجربه و خوش‌فکر به مجلس معرفی شوند. می‌بینید یکی از آن سه حقوقدانی که با معرفی شما به شورای نگهبان راه یافتند امروز در بررسی صلاحیت یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری مشکل آفریده و حق او را ضایع کرده است، همان طور که در انتخابات مجلس یازدهم نیز برخورد غیرمنطقی و جمودآمیز با من داشت.

به هرحال از این که به نقص فهرست منتشره شورای نگهبان از نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرده‌اید سپاسگزارم.

با تقدیم احترام
علی مطهری

محمد مطهری در متنی درباره درباره فاطمه لاریجانی نوشت:

🔹 در این بازار داغ تهمت و شایعه‌سازی، جهت تنویر افکار عمومی با اطلاع دقیق عرض می‌کنم که ویزای خواهرزاده‌ام خانم‌ فاطمه لاریجانی در آمریکا ویزای کار از نوع H1 b است و امور دیگر مثل تابعیت و پاسپورت آمریکایی از جعلیات‌ است.

🔹طبعا این امر ظرف چند دقیقه با ارسال تصویر ویزا قابل راستی‌آزمایی است، زیرا کسی که ویزای یک کشوری را دارد قطعا تابعیت و پاسپورت آن کشور را نمی‌تواند داشته باشد. (در آمریکا برای گذراندن دوره تخصص فرد می‌تواند ویزای کار بگیرد).

🔹 فاطمه دارای مدرک دکترای پزشکی از دانشگاه تهران با معدل A و جزء ۳۰ نفر اول کشوری در آزمون جامع پره انترنی (pre-internship) در سال ۱۳۸۹ است.

🔹او که به تقدیر الهی دوران دانشجویی‌اش مقارن با یک سال شیمی درمانی برای سرطان خون از نوع لنفوم بود، پس از پایان دوره دکتری، همراه با همسرش – رتبه ۱۰۴ کنکور پزشکی (سهمیه آزاد) و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران – که برای گذراندن دوره تخصصی عازم آمریکا بود همراه شد و پس از پایان تحصیل به ایران باز خواهد گشت.

🔹بر خلاف شایعات، او در یک آپارتمان ۴۰ متری زندگی می‌کند و نیز عکس منتشر شده از دست دادن با نامحرم هم متعلق به فاطمه لاریجانی نیست.

🔹شایعات دیگر درباره خواهر و دو برادر فاطمه هم دقیقا منشأش یا بی‌اطلاعی است و یا بی‌تقوایی که در صورت لزوم توضیح خواهم داد.

🔹به قول شهید مطهری، «به نفع دین تهمت زدن، به نفع دین بی‌دینی کردن است. دین اجازه نمی‌دهد ولو به نفع خودش بی‌دینی کنیم». جیفه ریاست دنیایی که جای خود دارد.

ایلنا نوشت: یک کنشگر سیاسی اصولگرا گفت: قرار نیست که این انتخابات آخرین انتخابات جهان باشد؛ شاید برای من در این سن و سال آخرین باشد، اما برای یک ملت آخرین انتخابات نیست و اگر اتفاقات منفی در این میان بیفتد خیلی نباید با غصه خوردن، افسرده و فرسوده شدن، خودمان را تمام کنیم.

 

خانم دکتر زهرا مصطفوی فرزند امام در بیانیه ای اظهار داشت:
خبر ناباورانه رد صلاحیت مسئولین نظام که از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون در خدمت به مردم و انقلاب تلاش کرده اند، برای کاندیداتوری ریاست جمهوری، موجب تعجب و تأسف اینجانب شد.

شورای نگهبان بار دیگر در اعلام صلاحیت کاندیداها روشی را پیش گرفت که حتی اعضای خود و دیگر کاندیداها را نتوانست قانع کند، چه رسد به امثال بنده و قشر وسیعی از جامعه که می خواهند با رأی به کاندیداهای رد صلاحیت شده، بخصوص آقایان لاریجانی و جهانگیری در انتخابات شرکت کنند.

انتظار این بود که شورای نگهبان در جهت شفاف سازی و اقناع عمومی، گامی جدید بر می داشت و به نظام جمهوری اسلامی، آبرو می بخشید و در جهت تحکیم این نظام که خونهای پاک برای برپایی و حفظ آن فدا شده بود، خود را پاسخگو و تصمیمات خود را شفاف می نمود.
متأسفانه این گونه گزینش های سلیقه ای سال ها است نظام جمهوری اسلامی را به خطر انداخته و بزرگترین سرمایه آن را که ارتباط ملت و دولت است، تضعیف می کند. هیچ نظامی بدون تکیه بر حمایت و اعتماد مردم، توان ایستادگی در برابر مشکلات و خطرات را ندارد و لازم است همه دست اندرکاران در راستای تقویت اعتماد عمومی و حفظ وحدت که در شرکت گسترده در انتخابات تجلی پیدا می کند، کوشا باشند، نه آنکه مانعی بر سر راه حضور حداکثری بر افرازند.
من نمی دانم پذیرش نظر غیر منصفانه شورای نگهبان که از سوی کاندیداهای محترم  اعلام شده است، به مصلحت نظام و جامعه است یا خیر، اما می دانم که سکوت امثال بنده در این نوع حوادث، نگرانی مردم را برای آینده افزایش می دهد. به همین جهت، بر خود لازم می دانم از حضور کاندیداهای محترم و کاردانی که احساس وظیفه کردند و به صحنه انتخابات قدم گذاشتند، تشکر و رفتار شورای نگهبان را تقبیح کنم.

انتقاد شدید آملی لاریجانی از رد صلاحیت های گسترده

آیت الله صادق آملی لاریجانی، عضو شورای نگهبان نیز به ردصلاحیت های گسترده این شورا اعتراض کرد.
آیت الله صادق آملی لاریجانی در رشته توئیتی در اعتراض به تصمیم شورای نگهبان در انتخابات ۱۴۰۰ نوشت:

 از اولین حضور این‌جانب در شورای‌نگهبان در سال ۱۳۸۰، قریب به بیست سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم؛ اما هیچ گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.

 سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم سازی برای شورای نگهبان است؛ به ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند خود، عامدانه چیزی بر آن بیفزاید!!

چنان که از وزارت اطلاعات با قاطعیت تمام مطلبی نقل می‌کنند، حال آنکه با پرسش از معاونت مربوطه در وزارت اطلاعات به صراحت این مطلب تکذیب می‌شود. گلایه بنده از سر دغدغه‌ای است برای حفظ شأن و اعتبار شورای نگهبان.

این فقیر وقتی با چنین وضعیتی مواجه شدم و استدلال‌هایم را بی‌تأثیر یافتم، ‏این کلام حق متعال را بر همکاران عزیزم در شورا تلاوت کردم: «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد و اتقوا الله ان الله خبیر بما تعملون».

در میانه این زمانه غریب و رفتارهای عجیب به خدا پناه می‌بریم و به محضر او عرضه می‌داریم: اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون.

 

محمد مهاجری، کنشگر سیاسی اصولگرا، درباره رد صلاحیت‌های گسترده توسط شورای نگهبان، اظهار داشت:

با فرض اینکه هیچ اتفاقی نیفتد و هیچ آدم جدیدی به لیست احراز صلاحیت‌ها اضافه نشود، یاد این مصرع می‌افتم که «ما به خرداد پر حادثه عادت داریم»؛ با همه این اتفاقاتی که ممکن است تلخ و مخالف جمهوریت نظام باشند اما نمی‌شود زندگی نکرد.

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه شورای نگهبان همان شورای نگهبان است که بارها از این اتفاق‌ها رقم زده است، بیان کرد: ما نمی‌توانیم با واقعیت‌ها روبرو نشویم واقعیت شورای نگهبان تا بوده چنین بوده و تا باد چنین بادا؛ اگر شما با پدربزرگ خود روبرو شوید چه می‌کنید؟ یک سری روش‌ها و شیوه‌ها دارد که سال‌های سال با آنها زندگی کرده است؛ شورای نگهبان نیز پیرمرد؛ خانواده ماست که گرچه تعدادی از آنها جوان هستند اما روحیات آنها دچار فرسودگی است و ما باید با آنها کنار بیاییم.

این روزنامه‌نگار اصولگرا گفت: با این اتفاقات، قرار نیست که این انتخابات آخرین انتخابات جهان باشد؛ شاید برای من در این سن و سال آخرین باشد، اما برای یک ملت آخرین انتخابات نیست و اگر اتفاقات منفی در این میان بیفتد خیلی نباید با غصه خوردن، افسرده و فرسوده شدن، خودمان را تمام کنیم. مجلس دیگر و انتخابات ریاست جمهوری و مجلس خبرگان دیگری خواهد بود. باید آینده را ببینیم. اگر جامعه ما با این حرف‌ها دچار افسردگی شود، چگونه می‌شود آن را مجدداً به زندگی بازگرداند؟

وی افزود: به عنوان آدمی که در ۴۰ سال گذشته تجربه کار در روزنامه و سیاست را داشته، معتقدم جامعه را باید از این مرحله عبور داد؛ چیزهایی که می‌توان تغییر داد را تغییر دهیم و در مورد چیزهایی که نمی‌شود تغییر داد، باید خودمان را تغییر کنیم.

مهاجری درباره اینکه بخش زیادی از جامعه نماینده‌ای در انتخابات پیش‌رو ندارند، تاکید کرد: همین که نماینده ندارند باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات خواهد شد؛ اما اگر این بخش از جامعه هم کاندیدای می‌داشتند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این انتخابات خیلی پرفروش نبود. البته اکنون قبول دارم که ممکن است مشارکت درصدی بیشتر کاهش پیدا کند. اما حتی پیش از احراز صلاحیت‌ها هم می‌گفتند که مشارکت حدود ۴۰ درصد است و اکنون نیز حدود ۵ درصد کمتر خواهد شد.

وی یادآور شد: اگر منظورتان از نداشتن نماینده، بخش اصلاح‌طلب جامعه است، آنها از مسائل دیگری گله دارند؛ یعنی حتی اگر اصلاح‌طلبان آقای جهانگیری یا حتی آقای پزشکیان را می‌داشتند، معلوم نبود که واقعاً بدنه اصلاح‌طلبان تمایل داشتند که در انتخابات شرکت کنند و به آنها رای بدهند. نماینده ندارند اما در کل انتخابات تفاوتی ایجاد نمی‌شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره توییت آیت‌الله آملی لاریجانی عضو فقیه شورای نگهبان درباره عملکرد ضعیف شورای نگهبان اظهار داشت: گره این درد بزرگ جامعه ما فقط به دست رهبر انقلاب باز می‌شود؛ دیگران همه و همه در مقام دعوای بازی سیاسی هستند و اگر رهبری برای این کار تدبیری نکنند این قصه تلخ همچنان به یک درام وحشت‌آور تبدیل خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا رهبری حکم حکومتی صادر خواهد کرد، اظهار داشت: نمی‌دانم. رد صلاحیت آقای لاریجانی اتفاق کمی نبود؛ اکنون یک پروژه و مسئله داریم و آن بحث رابطه با آمریکا است و از آن طرف در مقابل آن یک استراتژی داریم به نام رابطه با چین؛ یعنی در واقع رابطه با چین به لحاظ اقتصادی و ژئوپلتیک مقوله اصلی نظام است. مقوله اصلی نظام در دست فردی به نام علی لاریجانی است و وقتی رد صلاحیت می‌شود یعنی اتفاق بسیار بزرگی در کشور افتاده و شورای نگهبان درک درستی از موقعیت آن فرد ندارد.

این روزنامه‌نگار اصولگرا تصریح کرد: حتی اگر فرضا لاریجانی با حکم حکومتی تایید شود و حتی رئیس‌جمهور هم شود؛ کسانی که اکنون بازی در می‌آورند در مقابل او باز هم بازی در خواهند آورد و اجازه نخواهند داد که دولتی موفق داشته باشد.

 

جبهه اصلاحات ایران با صدور بیانیه‌ای به ردصلاحیت‌ گسترده داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان واکنش نشان داد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

جبهه اصلاحات ایران، تمام تلاش خود را بکار گرفت تا انتخاباتی پرشور و مشارکتی و با حضور نمایندگان همه جریان‌ها و اقشار مختلف برگزار گردد و زمینه برای حل مشکلات اساسی کشور و وضعیت ناگوار اقتصادی و معیشت مردم فراهم شود. اما فرآیندی که در جریان رسیدگی به صلاحیت ها اتفاق افتاد، ضربه‌ شدیدی بر اعتماد و امید مردم برای اصلاح امور از طریق انتخابات و صندوق رای زد.

شورای نگهبان در اقدامی از پیش زمینه سازی شده نمایندگان همه جریان‌های سیاسی مختلف کشور را به غیر از یک جریان مشخص حذف کرد. اعضای مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران، نه نفر را برای نامزدی در انتخابات پیشنهاد کرده و به دنبال انتخاب یک نامزد واحد از میان آنها بودند. اما با رد صلاحیت همه آنها، اینک جبهه نامزدی برای معرفی به مردم ندارد.

این اقدام از نظر ما فقط به معنای حذف اصلاح طلبان نیست، بلکه پیام اصلی آن حذف مردم از فرآیند تصمیم گیری در امور کشور است. اصلاح طلبان با معرفی طیف گسترده‌ای از افراد و گرایش‌ها کوشیدند تا از هرگونه تنش در جریان انتخابات جلوگیری کنند اما مشخص شد که گروهی مصرانه می خواهند کاری کنند که شما مردم و صاحبان سلائق مختلف سیاسی در انتخابات شرکت نکنید و انتخابات با حضور حداقلی شرکت کنندگان و یک سلیقه خاص برگزار شود. این گزارش را به مردم بزرگ ایران می دهیم تابه عنوان مالکان اصلی کشور، در جریان تلاش های ما و تخریب های دیگران باشند.

 

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

خروجی شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را قابل دفاع نمی‌دانیم. این واقعیت آنقدر مشهود است که برای اثبات آن نیازی به استدلال نمی‌بینیم.

به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی، از میان ثبت‌نام‌ کرده‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به هیچیک از آنان گرایش نداریم و با هیچکدام نیز مخالف نیستیم. بنابراین، اگر تأیید یا عدم تأیید صلاحیت‌ها را غیرقابل دفاع می‌دانیم، به دلیل گرایش‌ها و علائق شخصی نیست.

معتقدیم روش شورای نگهبان در بررسی و اعلام صلاحیت‌ها نه‌تنها کمکی به مشارکت مردم در انتخابات نمی‌کند، بلکه عامل مهمی برای کاهش مشارکت است. این فراز از بیانات رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، باید چراغ راه شورای نگهبان در بررسی و اعلام صلاحیت‌ها باشد که: «دشمنان ملت ایران می‌دانند که وقتی اعتماد وجود نداشت، مشارکت ضعیف خواهد شد.

وقتی مشارکت و حضور در صحنه ضعیف شد، مشروعیت نظام دچار تزلزل خواهد شد. آنها این را می‌خواهند. هدف دشمن اینست. می‌خواهند اعتماد را بگیرند تا مشروعیت را از جمهوری اسلامی بگیرند… این، آن چیزی است که با هیچ خسارت دیگری قابل مقایسه نیست».

بدون مجامله به اعضاء شورای نگهبان می‌گوئیم شما در انتخابات مجلس یازدهم به این سخن رهبری عمل نکردید و نتیجه عملکرد شما این مجلس اقلیتی شد و حالا به جای آنکه نتیجه نامطلوب آن عملکرد برای شما پندآموز باشد، بار دیگر همان روش را در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تکرار کرده‌اید و مسئولیت عدم استقبال مردم از این انتخابات نیز برعهده شما خواهد بود.

خروجی بررسی‌های شما درباره صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بگونه‌ایست که حتی فرد شاخص مورد تأیید شما نیز ابراز نارضایتی کرده و اعلام نموده است: «از دیروز عصر (دوشنبه ۳ خرداد) که از نتایج تعیین صلاحیت‌ها مطلع شدم، شاید شماها و خود آقایان هم خبر نداشته باشند من تماس‌هائی گرفتم و در حال انجام رایزنی‌هائی هستم که صحنه انتخابات، رقابتی‌تر و مشارکتی‌تر شود».

به نظر می‌رسد ایشان با قدری مسامحه خواستار «رقابتی‌تر» شدن انتخابات هستند ولی واقعیت اینست که شما کاری کرده‌اید که این انتخابات، نه رقابتی است و نه مشارکتی. لطفاً ملت را به حساب بیاورید و با تجدیدنظر اساسی در عملکرد خود، کاری کنید که انتخابات ۱۴۰۰ رقابتی و مشارکتی شود و دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی با مشاهده پشتوانه مردمی این انقلاب و نظام ناامید شوند.

 

 انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نیز در خصوص رد صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهموری بیانیه ای صادر کرد:

ملت شریف ایران!

ما فرزندان دانشگاهی شما در قالب انجمن اسلامی مدرّسین دانشگاهها، در ادامۀ تلاشهای مستمر خود طی چند دهۀ گذشته و در یک سال اخیر، به‌رغم ذهنیت نامناسبی که از شرایط حاکم بر فرایند انحصارطلبانۀ انتخابات مجلس به جا مانده بود، کوشیدیم با نگاهی امیدوارانه خود را قانع کنیم تا اصل حضور و مشارکت جدی در انتخابات ۱۴۰۰ را راهبرد مصوب خود قرار دهیم وبرای تحقق آن تلاش کنیم.

در همین راستا توانستیم حداکثر حسن نیت و علاقۀ خود را به اصلاح نظام از درون، به شما مردم، حاکمیت و تاریخ نشان دهیم و به‌عنوان عضوی از جبهۀ اصلاحات، گفتمانی تحول‌خواهانه و درعین‌حال اصلاح‌طلبانه وتعامل‌گرایانه با حاکمیت را به نمایش بگذاریم.

برهمین‌اساس بود که انجمن کوشید دبیرکل خود، جناب آقای دکتر محمود صادقی را که حاصل عمر شریف خود و خانواده‌اش گواه صادقی بر عشق به مردم و میهن و ارزشهای والای اسلام و انقلاب اسلامی بوده است، برای حضور در صحنۀ انتخابات قانع کند و در فرایند حرکت جمعی جبهۀ اصلاحات، به معرفی کاندیدا و برنامه اقدام نماید.

انتظار جامعه و نخبگان در این شرایط حساس -که با مشکلات عدیدۀ داخلی و خارجی روبه‌رو هستیم- این بود که در راستای احیای همدلی و وحدت، حاکمیت با گشاده‌رویی بیشتری نسبت به قبل، با مسئله احراز صلاحیت‌ها برخورد کند، اما آنچه که در این دوره جامعۀ ایران را شگفت‌زده کرد، بی‌توجهی کامل به این ضرورت است.

امروز سوگوارانه شاهد آنیم که همۀ این تلاشهای انجمن، همراه با تکاپوی جمعیِ مجموعۀ بزرگی شامل دیگر گروهها وتشکل‌های عضو جبهۀ اصلاحات  ایران و حتی مساعی جمع بزرگی از دیگر جریانات معتدل و متدین کشور برای مشارکت در انتخاباتی باشکوه و تشکیل دولتی مقبول و توانمند، با اقدام کاملاً ناباورانۀ دست‌اندرکاران نقش بر آب شد.

ملت شریف ایران!

ما در پیشگاه خدای بزرگ، شما مردم رنج‌دیدۀ ایران را شاهد می‌گیریم که حداکثر حسن‌نیت و ظرفیت تشکیلاتی خود را برای حضوری کارساز و معنادار در انتخابات مصروف کردیم، ولی در وضعیت ایجادشده، متأسفانه به‌علت عدم‌احراز صلاحیت هیچ‌یک از کاندیداهای پیشنهادشده از سوی جبهۀ اصلاح‌طلبان ایران، نمی‌توانیم براساس شاخص‌هایی که به آنها باور داریم، کاندیدایی قابل دفاع  را به شما پیشنهاد کنیم و به‌این‌ترتیب، حق مشارکت در رقابت انتخاباتی از ما سلب شده است.

باوجوداین، ایمان داریم که شما خود به‌شایستگی، برای تأمین مصالح ملی، اقدام خردورزانه و مسئولانۀ خود را انجام خواهید داد.

انجمن اسلامی مدرّسین دانشگاهها همچنان براین باور است که تنها راه اصلاح امور، از رهگذر پذیرش ارادۀ مردم می‌گذرد و این مهم زمانی محقق خواهد شد که اقشار مختلف مردم با همۀ تنوع و تکثر سلایق، بتوانند با اختیار کامل، رویه‌ها و رویکردهای مطلوب خود را انتخاب و اجرای آنها را به نمایندگان خود واگذارند. تاریخ عزتمند ایران گواه راستین آن است که  تحمیل و اجبار، هرچند در کوتاه‌مدت ممکن است عده‌ای را به اهداف مقطعی  برساند، اما براساس سنّت الهی، نهایتاً این ارادۀ مردم است که سرنوشت آنان را رقم خواهد زد.

و علی‌الله توکلنا

چهارم خرداد ماه یکهزار و چهارصد شمسی

انجمن اسلامی مدرّسین دانشگاهها

 

انجمن اسلامی مهندسان ایران، اعلام کرد: انجمن اسلامی مهندسان در این شرایط با دریغ و درد اعلام میکند نه تنها در این دوره امکان معرفی نامزد ندارد که از معرفی هر نامزد نیابتی و دستچین شده نیز خودداری خواهد کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

انجمن اسلامی مهندسان بعنوان عضوی از جبهه اصلاحات ایران تلاش کرد با معرفی نامزد انتخاباتی گامی در جهت افزایش مشارکت سیاسی و کسب نمایندگی گروهها و اقشار مردم بردارد لیکن اینک وظیفه خود میداند برای ثبت در تاریخ به اطلاع شما مردم شریف برساند که این انتخابات شبیه هیچ انتخاباتی در تاریخ جمهوری اسلامی نیست.

بر اساس وعده‌ها و آرمان‌های آن انقلاب اصیل قرار بود که میزان رأی ملت باشد. اما طی این سالها با گزینش و غربالگری مهندسی شده این حق مسلم ملت از آنان مصادره به مطلوب شد. تلاش ما اصلاح طلبان برای حراست از ارزش های دموکراتیک قانون اساسی و ظرفیت های جمهوریت نظام در ادوار مختلف قرین ناکامی‌ و شکست گردید. تا جایی که اینک در آستانه برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری شاهد آن هستیم که در روند حاکم بر اجرا و نظارت بر انتخابات کار به جایی رسیده که با نظارت استصوابی شورای نگهبان هرگونه تأثیرگذاری از طریق صندوق رای و امکان ایفای نقش واقعی در زندگی سیاسی و اجتماعی عملا سلب شده و چشم انداز بهبود و اصلاح امور از طریق انتخابات تاریک گردیده است.

از این رو امکان سیاست ورزی و مشارکت از بسیاری جریان‌های سیاسی و گروهها سلب شده است. مردم عزیز شما خود شاهد بودید که ما به منظور کاهش شکاف دولت_ملت و حل بی اعتباری مزمن بالایی ها نزد پایینی ها به میدان آمدیم ولی تداوم چرخه انسداد و حذف نتیجه ای جز گسترش دامنه بی اعتمادی و تعمیق شکاف و از دست رفتن فرصت های طلایی نخواهد داشت. این بار در نتیجه روند طی شده آشی که برای مردم پخته‌اند آنچنان شور شده که صدای آشپزهای خودی را هم درآورده است، تو گویی کشتیبان را سیاستی دیگر آمد.

انجمن اسلامی مهندسان در این شرایط با دریغ و درد اعلام میکند نه تنها در این دوره امکان معرفی نامزد ندارد که از معرفی هر نامزد نیابتی و دستچین شده نیز خودداری خواهد کرد.

 

واکنش حزب مجمع ایثارگران به نحوه بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری:

ما می­‌خواستیم رای بدهیم و در انتخاباتی پرشور و رقابتی شرکت کنیم اما نگذاشتند.

حزب مجمع ایثارگران در کنار اکثریت مردم ایران می­‌ایستد

حزب مجمع ایثارگران به عنوان پایگاه بزرگ مدافعان انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن و به عنوان جریانی که به وضعیت اداره کلان کشور اعتراض شدید دارد و بوی بهبود اوضاع را از این گونه تصمیمات حزبی و جناحی و امنیتی استشمام نمی­کند، در این مقطع از حیات جمهوری اسلامی در کنار اکثریت مردم ایران می‌­ایستد.

 

زهرا شجاعی، نامزد حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری پس از اعلام بررسی صلاحیت‌ها:

🔹انتخابات ریاست جمهوری درحالی به روزهای اوج می‌رسد که کشور اسلامی ما با از دست دادن فرصتی تاریخی در رقابتی برابر میان زنان و مردان از یک سو و احزاب مختلف از سوی دیگر، در کورانی از مشکلات معیشتی قرار گرفته است

🔹ضمن سپاس و ابراز ارادت به تمامی دوستان و هموطنان عزیز که با حمایت خود از کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری به معنای واقعی کلمه، به عینیت بخشی مفهوم عدالت جنسیتی کمک کردند، از خداوند متعال برای مردم و کشورم صلح، آشتی و آرامش و عزت و سربلندی طلب می­کنم.

 

بیانیۀ انجمن اسلامی معلمان ایران دربارۀ رد صلاحیت فله ای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
به نام خدا
«جمهوریت و اسلامیت دو اصل تفکیک ناپذیر نظامند
و اسلام منهای دموکراسی به خلافت و دیکتاتوری میانجامد.»

بار دیگر دلسوزان ایران و اسلام شاهد تکرار ناخوشایند بلکه بیسابقه عدم احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری اصلاح طلب از جمله مدیران شایستۀ این مرز و بوم هستد.
هر چند این معضل هر دو سال یکبار تکرار میشود و بر زخم کهنه و ناسور جامعه نمک میپاشد و انتقادهایی را به دنبال دارد
که در لایۀ نخست، فقها و حقوقدانان شورای نگهبان و عقبۀ آنان را نشانه میگیرد و اتهام مهندسی انتخابات به سود یک جناح سیاسی را متوجه آنان میکند و البته تا زمانی که این ۱۲ عضو محترم از یک گرایش سیاسی منصوب شوند، این گمانه پابرجا خواهد بود.

در لایۀ دوم، ایرادات قانون انتخابات است؛ قانونی که بعد از قانون اساسی چرخش قدرت را تضمین و اصلاح مداوم آن را تضمین مینماید. در این زمینه تجربۀ کشورهای دموکراتیک و مردم سالار در بازنگری قوانین و انتقال از انتخابات توده وار به انتخابات حزبی و مدرن میتواند راهگشا باشد.
در لایۀ سوم و پنهان، اختلاف قرائت از نسبت جمهوریت و اسلامیت قرار دارد.

انجمن اسلامی معلمان ایران جمهوریت را جزء لاینفک اسلامیت دانسته و بر این باوریم که مقبولیت و پذیرش مردمی در ذات اسلام است و امروزه اسلام منهای دموکراسی به خلافت و دیکتاتوری میانجامد ما جمهوریت را عرضی و زینت اسلامیت نمیدانیم. ما مردم را صاحبان و ولی نعمتان نظام و ناراستی با آنان را تحت هر عنوان دینی و غیر دینی فریبنده و خیانتی بزرگ میدانیم.

انجمن اسلامی معلمان از باب مسوولیت و نصیحت به مدیران ارشد کشور هشدار میدهد که کاهش حضور مردم
در انتخابات نشان از آن دارد که در اثر ناراستیها، دخالتهای آشکار و پنهان و قانونسازیهای ضد عدالت و اخلاق، اعتماد عمومی که شیرازۀ اصلی حکومت است، رنگ باخته و به مرحلۀ خطرناکی رسیده است. تا زمان باقیست به مردم بازگردیم و انتخاب را به مردم بسپاریم و امانتدار آنان باشیم.

باید اعتراف کنیم که در انتخابات پیشرو با کمال تأسف به رغم آمادگی انجمن اسلامی معلمان ایران و جبهه اصلاحات برای ورود به انتخابات و پیشبینی ساز و کارهای مربوط هیچ کاندیدایی برای حمایت باقی نمانده است.

انجمن اسلامی معلمان ایران ۵ خرداد۱۴۰۰

 

بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در اعتراض به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

✅ انتخابات ریاست جمهوری این دوره فرمایشی و انتصابی خواهد بود

نهادهای در شورای نگهبان نفوذ کردند تا مردم را نسبت به انقلاب و نظام بدبین کنند

در این بیانیه تاکید شده است که با توجه به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، همه می‌دانند که انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری یک انتخابات فرمایشی، بی رونق و فاقد رقابت و بامشارکت حد اقلی یا به معنای واقعی انتصابی خواهد بود و مسئولیت آن با نهاد شورای نگهبان است که با تلاش برای تضعیف جمهوریت نظام، وجاهت قانونی خود را از دست داده است.

یاشار سلطانی نیز در این خصوص مطلبی توئیت کرد:

حزب اتحاد ملت نیز در بیانیه ئخود آورد:

انتخابات از معنا تهی شده است/ نامزدی در انتخابات نداریم/ این فرایند هدم جمهوریت است

🔹حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در اعتراض به ردصلاحیت های گسترده در انتخابات بیانیه‌ای صادر کرد که متن آن به این شرح است:

▫️جمهوریت و حق حاکمیت ملی ثمره مجاهدت‌ها و جان‌های بسیاری از فرزندان این ملت است که از ابتدای نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری بر اساس وعده‌های بنیانگذار فقید نظام در مدت اقامت در پاریس در سال ۵۷ بر پای این نهال ریخته شده تا به بار نشیند.

▫️بر اساس آن وعده‌ها و آرمان‌ها قرار بود که میزان رأی ملت باشد. مع‌الاسف در چهار دهه گذشته از انقلاب گام به گام این حق مسلم ملت از آنان ستانده شده است. تلاش و فریاد و خروش فرزندان ملت ایران برای حفظ و حراست از جمهوریت نظام در ادوار مختلف قرین کامیابی‌ها و ناکامی‌ها بوده است. اینک اما در آستانه برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری شاهد آن هستیم که روندهای حاکم بر اجرا و نظارت بر انتخابات خصوصا شیوه مداخله شورای نگهبان در بررسی صلاحیت و معرفی نامزدهای انتخابات عملا به هدم جمهوریت نظام منجر شده است و امکان مشارکت را از بسیاری جریان‌های سیاسی سلب کرده است.

▫️این بار آشی که برای ملت پخته‌اند چنان شور شده است که صدای آشپز را هم درآورده است. آنچه که بارها و بارها ما بدان هشدار می‌دادیم که اراده‌های امنیتی غیر قانونی حاکم بر نظر اعضای شورای نگهبان است و عملا این نهاد هم مسلوب‌الاختیار شده است امروز از زبان عضو فقهای شورای نگهبان و رییس پیشین قوه قضاییه و رییس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام به صراحت افشا شد.

▫️مع‌الاسف آنچه که در ابراز نظر شورای نگهبان در مورد احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات اتفاق افتاد، عملا مفهوم انتخابات را از معنا تهی کرد. این فهرست یکسویه نه فقط جبهه بزرگ اصلاحات بلکه سایر جریان‌های سیاسی را از داشتن نامزد انتخاباتی محروم کرده است و فرایندی با نتایج از پیش طراحی شده را در مقابل ملت قرار می‌دهد. این صحنه‌آرایی خطرناک نه فقط چشم‌انداز چهارساله ریاست جمهوری و دولت را تیره ساخته بلکه نگرانی عمیق برای آینده ساختار حکمرانی در ایران را برای دلسوزان این مرز و بوم فراهم آورده است.

 

انتقاد فرزند آیت الله هاشمی از آملی لاریجانی: عملکرد این روزهای شورای نگهبان نشانه سکوت شماست

فاطمه هاشمی رفسنجانی: اگر در دوره‌های متعدد گذشته و اوج آن، دوره انتخابات یازدهم ریاست جمهوری که شخصیتی مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را با ادعاهای واهی رد صلاحیت کردند، دیگران به ویژه آقای صادق لاریجانی، سکوت نکرده و صدای اعتراض و شکوائیه خود را در خود شورا و برای افکار عمومی ابراز می‌کردند، شاید، شاهد وقایع امروز و ادامه روند تصمیمات این شورا که حتی گلایه یکی از کاندیداهای اصلی هم طیف خود را نیز موجب شده است.

 

محمد دلاوری خبرنگار اصولگرا نوشت:

فهرست شورای نگهبان موافق هم داره؟ خود رئیسی هم که مخالفه!

 

بیانیه مجمع نیروهای خط امام در اعتراض به رد صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

انتخابات غیر رقابتی ، مناسک‌زدگی سیاسی است

خط امام : در پی رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان مجمع نیروهای خط امام بیانیه ای صادر کرد ، در بخشی از این بیانیه آمده است تاکید صرف بر یک انتخابات غیر رقابتی، نوعی مناسک‌زدگی سیاسی است که میان مناسک و فلسفه‌ آن فاصله می‌اندازد. وقتی یک انتخابات در خدمت معنا و روح حقیقی آن نباشد، صرفا فرم و صورتی است که مقوم مردم‌سالاری نخواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع نیروهای خط امام متن کامل بیانیه به این شرح است
این روزها که مردم ایران با وجود همه مشکلات و ناملایمتی‌ها آماده می‌شدند تا به استقبال انتخابات ریاست‌جمهوری رفته و عملکرد مسئولان را در این عرصه مهم به محک سنجش بگذارند، شاهد رد صلاحیت بسیاری از رجال سرشناس سیاسی و نیروهای خدمتگزار و خوشنام کشور از سوی شورای نگهبان هستیم که افکار عمومی را با سوالات و تردیدهای جدی مواجه نموده است.
روشن است که مجمع نیروهای خط امام در وضعیت فعلی مانند بسیاری دیگر از گروه‌ها و احزاب سیاسی، از امکان معرفی و حمایت از نامزدی خاص در انتخابات ریاست جمهوری محروم است.
این وضعیت تا آنجا بغرنج و نگران کننده است که شماری از نیروهای جریان اصولگرا را نیز به واکنش واداشته است.
بدیهیست این نحوه رفتار شورای نگهبان که پس از رحلت بنیانگذار فقید نظام، امام خمینی (ره) روز به روز گسترش و شدت یافته است، نه تنها با آرمان‌های آن امام عزیز و شهدای گرانقدر
در طول تاریخ مبارزات آزادیخواهانه و عدالت‌طلبانه مردم شریف ایران ناسازگار است که با متن و روح قانون اساسی هم تناقض دارد و با اصول مردم‌سالاری نیز در تضاد است.
متاسفانه اعضای محترم شورای نگهبان توجه ندارند که رد صلاحیت مسئولین نظام که از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز در مسند امور بوده‌اند، خود نوعی تبلیغ علیه نظام است.
بی‌شک اینگونه رفتارها به مشارکت مردم در انتخابات آسیب زده و تبعات جبران ناپذیری برای منافع ملی و اعتماد عمومی و پشتوانه‌های مردمی نظام خواهد داشت.
مشفقانه باید تصریح کنیم که هیچ حکومتی بدون تکیه بر حمایت و اعتماد مردم، توان پیشبرد امور را ندارد و تاکید صرف بر یک انتخابات غیر رقابتی، نوعی مناسک‌زدگی سیاسی است که میان مناسک و فلسفه‌ آن فاصله می‌اندازد. وقتی یک انتخابات در خدمت معنا و روح حقیقی آن نباشد، صرفا فرم و صورتی است که مقوم مردم‌سالاری نخواهد بود.
براین اساس از شورای نگهبان و همه مسئولان می‌خواهیم پیش از فوت وقت، نسبت به اصلاح این آسیب اقدام لازم را به عمل آورند.
والسلام علی من یخدم‌الحق لذات‌الحق
مجمع نیروهای خط امام

🔻محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر نوشت:

🔸️قربانی این ردصلاحیت‌های گسترده، ته مانده اعتبار شورای نگهبان است

🔹️قربانی بزرگ خود رئیسی است

🔹️یک عضو شورای شهر نوشت: قربانی بزرگ خود رئیسی است؛ وی در نظرسنجی‌هایی که پیش از انتخابات انجام شده بود با فاصله نسبت به دیگران در جایگاه اول قرار داشتند و در این رویکرد نانوشته شورای نگهبان رئیسی را هم قربانی کرد.

🔹️قربانیان کوچک این تصمیم، لاریجانی، پزشکیان، جهانگیری، تاج‌زاده و دیگر نامزدهای واجد شرایطی هستند که به ناحق از مدار تصمیم‌سازی خارج شدند.

🔹️افرادی که مصداق رجل سیاسی هستند و در این لیست نبودند، قربانیان آخر ماجرا هستند و معتقدم این روز در تاریخ سیاسی حقوق اساسی کشور ایران به عنوان روز تلخ و سیاه نامگذاری شود.

🔹️جامی شکسته شده است، احتمال دارد با حکم رهبری انقلاب ترمیم شود اما جام دیگر شکسته است.

نگهبانان “قانون اساسی”

بیت آیت الله منتظری نیز بیانیه ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده است:

در اصل ۵۶ می‌خوانیم: «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است؛ هیچ‌کس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد می‌آید اعمال می‌کند».

حضرات آقایان! آیا حقی را که خدا به مردم داده است شما می‌توانید به هر دلیلی از آنان پس بگیرید؟

در اصل ٩٩ می‌خوانیم: «شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه‌پرسی را بر عهده دارد».

آیت الله منتظری که ریاست مجلس خبرگان قانون اساسی را بر عهده داشت بارها به نظارت استصوابی شورای نگهبان اعتراض کرد و آن را “نقض غرض” نامید.

در کتاب دیدگاههای ایشان (ج ١، ص ٣٨١) آمده است: «انگیزه تصویب این اصل خاطره سوء دخالت‌های ناروای رژیم سابق در انتخابات و تبدیل آن به یک نحو انتصابات بود… این اصل تصویب شد تا اینکه شورای نگهبان جلوی این دخالت‌های ناروا را بگیرد نه اینکه خودِ شورای نگهبان در بین کاندیداها افراد خاصی را انتخاب نماید و مردم مجبور باشند به خصوص آنان رأی بدهند… این عمل آقایان یک نحو قیمومیت بر ملت و اهانت به آنان تلقی می‌شود».

حضرات آقایان! قانون اساسی که شما وظیفه دارید نگهبان آن باشید با رأی مستقیم مردم مشروعیت پیدا کرد و شما از همین مردم حقوق دریافت می‌کنید که نگهبان آن باشید؛ حال شایسته نیست که ولی‌نعمت خود را قاصر و سفیه تلقی نمایید و به جای آنان تصمیم بگیرید.

بدعت نظارت استصوابی که در دهه دوم حیات جمهوری اسلامی گذاشته شد و تنگ‌تر کردن دایره آن در انتخابات ۱۴۰۰ سنت سیئه‌ای است که مشمول روایت نبوی مشهور می‌گردد که فرمود: «من سنّ سنه سیئه فله وزرها و وزر کلّ من عمل بها الی یوم القیامه».

انتظار می‌رود هرچه زودتر از این راه غلط و ظلم بزرگ برگردید تا انتخاباتی آزاد مطابق قانون اساسی و در شأن مردم فهیم ایران برگزار گردد. والسلام.

بیت آیت‌الله العظمی منتظری
۱۴۰۰/۳/۶ – احمد منتظری

واکنش وحید یامین پور نیز در نوع خود جالب بود. او نوشت:

 

رحیم قمیشی آزاده و نویسنده اصلاح طلب نوشت:

اعتراف می کنم شناختم از سیستم بسیار پایین بود

🔗دیشب یک خبرگزاری به نقل از منبع موثقی لیستی ۷ نفره‌ به عنوان کاندیداهای نهایی و‌ مورد تایید نهایی انتخابات ریاست جمهوری را مخابره نموده بود.

🔗برای تمام کسانی که آن را برایم فرستادند نوشتم؛ این خبرنگار بسیار احمق بوده که حتی لیست داوطلبان را، تا انتها هم نخوانده و ۷ نفر را انگار به شکل قرعه‌کشی و رندوم درآورده و اسم خود را به دروغ منبع موثق گذاشته! همان دیشب به قاطعیت گفتم مگر ممکن است شورای محترم و بزرگوار نگهبان این همه بی‌درایت باشند!؟

🔗امروز که همان لیست دیشب، رسما از سوی شورای نگهبان و وزارت کشور اعلام گردید متوجه شدم آن لیست آنقدرها هم که من فکر می‌کردم بدون درایت و شانسی نبوده، بلکه کمیته‌هایی با میلیاردها تومان بودجه دریافتی و با درایت تمام، و صرف وقت بسیار، آماده شده است!

🔗حالا اعتراف می‌کنم آن فرد بی‌درایت و نادان، نه آن خبرنگار، نه آن خبرگزاری، نه شورای نگهبان، نه وزارت کشور آقای روحانی، نه نظام، بلکه خود من بوده‌ام!
من که تصور می‌کردم برای حفظ ظاهر هم که شده، اجازه یک رقابت ساختگی داده می‌شود.
من که فکر می‌کردم در بررسی داوطلبان، کارشناسانه ولو با تنگ‌نظری برخورد خواهد شد.
من که فکر می‌کردم حداقلی از عقلانیت و آینده‌نگری در نظر گرفته می‌شود.
من که فکر می‌کردم ذره‌ای برای جمهوریت نظام اعتبار قائل خواهند بود.

🔗من که فکر می‌کردم در هر شرایطی مردم نباید با صندوق‌های رأی‌گیری قهر کنند.
من که فکر می‌کردم می‌شود در همین قالب‌های تنگ هم، آرام آرام کشور را ساخت.
من که تصور می‌کردم حق اننخاب مردم، نگرانی از عکس‌العمل آنها، توجه به رضایت مردم، قبول و درک فهم و شعور مردم، ذره‌ای در تصمیم آقایان سهیم خواهد بود!

🔗من اعتراف می‌کنم شناختم از سیستم، و میزان درایت و توان فکری‌اش، بسیار پایین بوده.
من اعتراف می‌کنم نه نظام را، نه اسلام آقایان را، نه مفاهیم دینی و سیاسی فکری آنها، هیچکدام را نشناخته بودم و تصورم چیز دیگری بوده.

🔗من فقط می‌دانم؛
این آن انقلاب نبود که ما کردیم
این آن آرمان رزمنده‌‌ها نبود
برای رسیدن به این نقطه
برای برگزاری انتخابات تشریفاتی
برای نمایش دمکراسی
حتی یک قطره خون هم
لازم نبود…

رد صلاحیت ها واکنش مقامات کشور همسایه را نیز برانگیخت:

♦️واکنش مشاور رئیس جمهوری افغانستان به ردصلاحیت ها در ایران:

قدر دموکراسی خود را بدانیم

🔹مشاور رئیس جمهور افغانستان گفت برخلاف جمهوری اسلامی ایران، کابل صلاحیت‌ رقبای سیاسی را رد نمی‌کند.

🔹شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، با اشاره به رد صلاحیت‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ایران گفته است که برخلاف جمهوری اسلامی ایران، سخت‌ترین منتقد سیاسی در افغانستان هم می‌تواند به رقابت‌های انتخاباتی وارد شود و کسی مانع او نمی‌شود/ ایندیپندنت

انتهای پیام

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا