اخبار انجمنانتخابات

امپراتوری دروغ/کدخدایی یا مصلحی

امپراتوری دروغ/کدخدایی یا مصلحی

مدرسین پرس: سخنان حیدر مصلحی وزیر اطلاعات سابق ایران در برنامه‌ای تلویزیونی که صریحا گفته است در جریان انتخابات سال ۱۳۹۲ اکبر هاشمی رفسنجانی به توصیه او و برای حفظ نظام و مصلحت ایشان رد صلاحیت شده است، بازتاب فراوانی در رسانه‌ها داشت. در آن دوره از انتخابات، اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهوری سابق و از نسل اول انقلابیون ایران، برای نخستین بار رد صلاحیت شد. او یکی از نزدیک به ۲۱ نامزد سرشناس سیاسی بود که در آن دوره رد صلاحیت شدند.

حیدر مصلحی در فیلمی که ساعاتی پیش روی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، می‌گوید: در گزارشی به شورای نگهبان وقت که روحانیونی چون محمد یزدی، محمود هاشمی شاهرودی و محمد مومن در آن عضو بودند، هاشمی رفسنجانی را برنده انتخابات پیش‌ رو می‌خواند و با برشمردن “هزینه‌ها و فوائد تایید و رد صلاحیت آقای رفسنجانی استدلال کرده است که رد صلاحیت او به نفع نظام و مصلحت آن است.

آقای مصلحی که وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی نژاد گفته که در دوران انتخابات سال ۹۲ جلساتی برای تحلیل وضعیت “کف خیابان” برگزار می‌شده و در یکی از این جلسات او استدلال کرده است “که بر اساس گزارشاتی که ما داریم توی این انتخابات آقای هاشمی رای می‌آورد”.

حیدر مصلحی در سال ۱۳۹۰ به دلیل مخالفت با محمود احمدی‌نژاد مجبور به استعفا شده بود اما با حمایت مستقیم رهبر ایران در مقام خود باقی ماند.
وزیر اطلاعات سابق حکومت ایران در این برنامه توضیح می‌دهد که چگونه هزینه‌ها و فوائد رد یا تایید صلاحیت آقای رفسنجانی را در دو صفحه “براساس حفظ نظام و نه چیز دیگر” نوشته است و در جمع بندی تاکید کرده است که”با توجه به موقعیت نظام و مسائلی که وجود دارد” رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی “به مصلحت نظام است.”

آقای مصلحی در ادامه ادعا می‌کند که تنها یک عضو حقوقدان شورای نگهبان تلاش کرده که تلویحا سابقه و اهمیت آقای رفسنجانی را به میان بیاورد اما او در پاسخ گفته است که “گنده گنده‌ها فدای این نظام شدند. من نظام را می‌گویم و به شخص کاری ندارم. و بعد هم آقایان تصمیم گرفتند”.

عجیب تر اینکه اکبر هاشمی رفسنجانی در همان زمان کماکان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که مصالح نظام را بررسی می‌کرد و علی القاعده تشخیص مصلحت نظام، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر عهده نهادی با همین نام یعنی “مجمع تشخیص مصلحت نظام” است و جزء وظایف شورای نگهبان نیامده است.

مرحوم رفسنجانی سه سال پس از این ماجرا، در روز چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵، در دیدار با “جمعی از مورخان، استادان و دانشجویان تاریخ، گفته بود “وزیر وقت اطلاعات در زمان بررسی صلاحیت‌ها، به شورای نگهبان رفته و گفته بود با این اقبالی که روز‌به‌روز و بلکه ساعت به ساعت به ایشان می‌شود، با رأی بی‌سابقه‌ای می‌آید و همه رشته‌های ۱۰ساله ما را پنبه می‌کند”.‌


پایگاه خبری جماران در متنی به نقد عملکرد حیدر مصلحی و شورای نگهبان پرداخت:

جناب آقای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در سال ۱۳۹۲، برای اولین بار در سخنانی صریح تمام شنیده ها در مورد ایفای نقش اصلی در ردصلاحیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را تایید کرد و گفت که «بر اساس گزارش کف خیابان آقای هاشمی رأی می آورد و یک عزیزی هم در آن جلسه گفت یعنی چی، یعنی بچه های حزب اللهی می گذارند این اتفاق بیافتد؟ من گزارشی در دو صفحه از جهت مصلحت نظام نوشتم و به شورای نگهبان رفتم و گفتم که ردصلاحیت آقای هاشمی به مصلحت نظام است.. یکی از حقوق دانان شورای نگهبان سوالی مطرح کرد که مگر ایشان چه گفته اند که رد صلاحیت شوند ، گفتم من با شخص کاری ندارم ، من می گویم حفظ نظام این هزینه و این فایده را دارد.»

در این باره چند نکته بسیار اساسی و حیاتی وجود دارد:

۱-این اظهارات نشان می دهد که برخلاف آنچه سخنگوی شورای نگهبان همواره بر آن پافشاری دارد، صرفا «مرّ قانون» نیست که در تصمیمات آن شورا نقش دارد و ملاحظات دیگری از جمله آنچه جناب مصلحی «مصلحت نظام» بر آن می نامد هم می تواند در تعیین صلاحیت نامزدها موثر بیفتد. چنانچه در دوره اخیر ریاست جمهوری هم دکتر لاریجانی هنوز پیگیر علل قانونی ردصلاحیت خود است اما پاسخی دریافت نکرده است.

به نظر می رسد شورای نگهبان باید در این خصوص پاسخگو باشد و حال که وزیر اطلاعات سابق این اظهارات را بیان کرده، اقدام به شفاف سازی کند.

۲-این سخنان نشان می دهد که از نظر برخی، «مصلحت نظام» و «رأی جمهور مردم» لزوما با یکدیگر یکسان نیست.

از اینان باید پرسید، این کدام نظام است که مصلحت آن با رأی اکثریت در تضاد است و آیا این برای نظامی که افتخار آن رأی ۹۸ و دو دهم درصدی مردم بوده، یک انحراف محسوب نمی شود؟! مخصوصا اگر گوینده این سخنان رئیس دستگاه اطلاعاتی کشور باشد و حرفش هم به کرسی نشسته باشد!

۳-این وزیر سابق اطلاعات مبنای عمل خود را «مصلحت نظام» عنوان می کند و بارها این کلمه را تکرار می کند. در حالی که آن کسی که او ردصلاحیتش را به تایید صلاحیتش می داند، خودش «رئیس تشخیص مصلحت نظام» با حکم رهبری و صاحب بالاترین مقامات از ابتدای تأسیس این نظام بوده است. اگر واقعا چنین شخصیت بلندپایه ای دچار انحراف شده پس چرا علل و اسناد و مدارک آن را  نه به مردم، حتی به اعضای شورای نگهبان هم اعلام نمی کنید؟! اگر هم اینگونه نیست پس چرا تصمیم را به مردم واگذار نمی کنید؟!

۴-در نهایت این سخنان امام خمینی ملاک اصلی عمل است و هرچه غیر از آن، نه مصلحت، بلکه یک خطر بزرگ است: «اکثریت هر چه گفتند آرای ایشان معتبر است و لو به خلاف، به ضرر خودشان باشد. شما ولیّ آنها نیستید که بگویید که این به ضرر شماست ما نمی خواهیم بکنیم. شما وکیل آنها هستید؛ ولیّ آنها نیستید. بر طبق آن طوری که خود ملت مسیرش هست». (صحیفه امام؛ ج ۹، ص ۲۹۶ – ۳۰۵)

از طرف دیگر کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به ادعای حیدر مصلحی وزیر پیشین اطلاعات مبنی بر نقش داشتن وی در ردصلاحیت آیت الله هاشمی در سال ۹۲ گفت: «‌آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد».

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در پیامی توییتری نوشت: «‌آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آنرا قبول نداشتند. نمی خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم.

شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می کند و نهایتا بر اساس تشخیص و رای اعضا نتیجه اعلام می گردد.»

لازم است توجه داشت که کدخدایی در سال ۱۳۹۷ در گفتگویی ادعا کرده بود:

ساده‌انگارانه است فرض کنیم مقامی به شورای نگهبان می‌آید و می‌گوید ایشان رأی می‌آورد و شورای نگهبان هم او را ردصلاحیت کند/ در این صورت اصلاً شورای نگهبان نداریم.بلکه تعدادی آدم داریم که نه خدا سرشان می‌شود نه قانون و نه شرع و اینجا نشسته‌اند تا هرکسی حرفی زد بر آن اساس عمل کنند. فکر نمی‌کنم چنین تصوری درست باشد که شورای نگهبان را به اندازه یک جمع فرصت‌طلب تابع هوا و هوس و تابع معادلات ناسالم تلقی کنیم. اصلاً ما در انتخابات ریاست‌جمهوری ردصلاحیت نداریم. پس با جرأت می‌گویم که مرحوم آقای هاشمی اصلاً ردصلاحیت نشدند.

گاهی افراد وقتی مراجعه می‌کنند مستنداتی می‌آورند که ما از نظرمان برمی‌گردیم. اینکه خیلی‌ها سؤال می‌کنند چرا فردی در یک دوره رد می‌شود یا تأیید و دور بعد شرایط تغییر می‌کند دقیقاً به دلیل همین اسناد و مدارکی است که به دست شورا می‌رسد.

‌این موارد و محکومیت‌ها که قطعاً در مورد آقای هاشمی صادق نبوده است. ‌واقعیت این است که تصویر چندان مثبت نیست. شورای نگهبان واقعاً به چنین اظهارات یا درخواست اشخاص به‌خصوصی بی‌اعتناست؟

به هر ترتیب آنچه واضح است این است که یکی از این افراد در ادعای خود صداقت ندارد، موردی که متاسفانه در ادعاهای مسئولین به وفور یافت می‌شود.

انتهای پیام

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا