تحلیل

آنچه این روزها در کشور می گذرد، نه با اسلام محمدی سازگار است و نه با تشیع علوی همخوانی دارد/

بشیر معتمدی

آنچه این روزها در کشور می گذرد، نه با اسلام محمدی سازگار است و نه با تشیع علوی همخوانی دارد/

باید سؤال کرد که کجای اسلام اجازه می‌دهد که نیروهای انتظامی و امنیتی اینگونه مردم را مورد ضرب و شتم قرار دهند؟/

کجای اسلام اجازه می دهد که افرادی که هم دین و هم عقیده شما نیستند و دیدگاهی متفاوت دارند، اینگونه مورد ظلم قرار گیرند؟

در مورد سخنان رهبری

بشیر معتمدی

باسمه تعالی

اخیراً رهبری به دنبال حوادث و اغتشاشات به نکات مهم و درستی اشاره کردند و  نقش و دخالت خارجی ها  را در این حوادث به همگان یادآور شدند: «در دنیا خیلی اغتشاشات به وجود می‌آید؛ خب شما نگاه کنید در اروپا، در فرانسه، هر چند وقت یک بار یک اغتشاش مفصّل در خیابانهای پاریس به راه می‌افتد؛ من سؤال می کنم که آیا سابقه دارد رئیس‌جمهور آمریکا و مجلس نمایندگان آمریکا از اغتشاشگران حمایت بکنند؟ آیا سابقه دارد که پیام بفرستند که ما در کنار شما هستیم؟ آیا سابقه دارد که رسانه‌های جمعیِ وابسته‌ی به سرمایه‌داریِ آمریکا و دولت آمریکا و مزدوران آنها مثل متأسّفانه بعضی از دولتهای منطقه، از جمله دولت سعودی، به راه بیفتند برای اینکه از اغتشاشگر حمایت بکنند؟ چنین چیزی سابقه دارد؟» (۱۱/۷/۱۴۰۱).

به واقع در این همه اغتشاشات که در نقاط مختلف دنیا اتفاق می‌افتد، چرا آمریکا و کشورهای غربی همواره پیرامون ایران اظهارنظر می‌کنند و از اغتشاشات با انواع راهها حمایت می‌کنند؟ آیا در جاهای دیگر دنیا، پلیس اشتباهات منجر به مرگ افراد یا به طور خاص در مورد زنان انجام نمی‌دهد؟

از سوی دیگر خود را نگران حقوق بشر در ایران معرفی می‌کنند، اما با وضع شدیدترین تحریمها بیشترین فشار را بر مردم ایران وارد کردند و باعث مرگ خاموش صدها مرد و زن ایرانی شدند، اما دریغ از کوچکترین ایراد و اعتراضی به چنین اقدامات وحشیانه ای! گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل اخیراً در گزارشی گوشه‌ای از این جنایات و نقض حقوق بشر توسط آمریکا را بر علیه مردم ایران تشریح نمود، ولی در این سالها هیچکس صدای مظلومیت ملت ایران را نشنید و هیچ صدایی در اعتراض به آنان بلند نشد.

اما در این قضایا ایشان تنها به یک جنبه از ماجرا پرداخته اند و ظاهراً به ایشان گزارش نمی‌دهند که تا چه اندازه نیروی انتظامی که آنها را مظلوم می‌دانند، در برخورد با مردم ظلم کرده است. ظاهراً ایشان مطلع نیستند که نیروهای امنیتی از جمله بسیج، چگونه مردم را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و الا اینگونه یک طرفه از این افراد حمایت نمی کردند و صرفاً آنان را مظلوم نمی‌خواندند.

شاید در توجیه گفته شود که در همه جای دنیا حکومتها با اغتشاشگران برخورد تند می‌کنند. اما مگر اینجا به نام اسلام حکومت تشکیل نشده تا نشان دهد عدالت برایش اصل است و اگر جز این بود، دیگر چه نیازی به تشکیل حکومت اسلامی است؟

باید سؤال کرد که کجای اسلام اجازه می‌دهد که نیروهای انتظامی و امنیتی اینگونه مردم را مورد ضرب و شتم قرار دهند؟ آیا غیر از این است که پیامبر رحمت(ص) در آخرین روزهای حیات مبارکشان از مسلمانان بابت هرگونه اشتباهی حلالیت طلبیدند و حاضر شدند فردی که آن هم به «اشتباه» چوبی که قرار بوده برای راندن حیوانی استفاده شود، اما به بدن او خورده، قصاص شود؟

آیا غیر از این است که در حکومت حضرت علی (ع) فردی که به اشتباه تعداد بیشتری شلاق، آن هم به عنوان «حد تعیین شده از خداوند» زده، به تعداد شلاقهای بیشتر زده شده به او شلاق زدند؟

باید پرسید کجای اسلام به حکومت اجازه می‌دهد که افراد حق نداشته باشند اعتراض مسالمت آمیز خود را مطرح کنند؟ چرا وزارت کشور اجازه هیچگونه تجمعی به احزاب قانونی نمی دهد؟ آیا غیر از این است که حضرت علی (ع) خوارج را که بخشی از مردم تحت حکومت ایشان بودند، تا زمانی که دست به شمشیر نبردند، در اعتراض به حاکم اسلامی آزاد گذاشتند تا جایی که ایشان را کافر خواندند، اما حضرت نه تنها با ایشان کاری نداشتند، بلکه حقوقشان از بیت المال را هم پرداخت می کردند؟

آیا غیر از این است که در نامه خود به مالک اشتر فرمودند: «بکوش که ناآگاهی ها و برخوردهای تند و ناتوانی مردم در سخن گفتن را تاب آور و از هر سختگیری و خشونتی نسبت به آنها مانع شو» ؟ آیا گزارش اتفاقات دانشگاه شریف که به بهانه سخنان احیاناً تند بوده به اطلاع ایشان رسیده است؟ آیا در این قضایا ظلمی از نیروی انتظامی و امنیتی و بسیج به مردم روا نشده است و فقط دچار مظلومیت شده است؟

فرمودند که خواص باید اظهارات خود را در این قضیه جبران کنند. آیا فرمانده کل این قوا نباید در جهت جبران و جلوگیری از اقدامات نیروهای تحت امر خود اقدام کند؟ آیا حکومت معصوم است و دچار اشتباه نمی‌شود؟ آیا عذرخواهی کردن کار سختی است؟ آیا غیر از این است که امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر می‌فرمایند «اگر چنانچه یک گرهی در ذهن مردم پیدا شد، یک شبهه‌ای در ذهنشان نسبت به تو پیدا شد، بیا عذر خودت را با مردم درمیان بگذار»؟ آیا نیروهای تحت امر ایشان نمی توانند از مردم عذرخواهی کنند تا قدری به مردم آرامش دهند؟

باید پرسید کجای اسلام اجازه می‌دهد که افرادی که هم دین و هم عقیده شما نیستند و دیدگاهی متفاوت دارند، اینگونه مورد ظلم قرار گیرند؟ آیا غیر از این است که حضرت علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر فرمودند: «مبادا که مردم را درنده ای خون آشام باشی که خوردنشان را غنیمت شماری که مردم از دو گروه خارج نیستند، یا برادران دینی تو هستند یا در آفرینش هم نوع تو هستند. ممکن است از راه درست بلغزند و به خطا و گناه دچار شوند و به عمد یا نادانسته دست به کارهای نادرستی بزنند. باید با گذشت و چشم پوشی آنچنان بهره‌مندشان کنی که دوست داری خداوند تو را نیز مورد رحمت و بخشش قرار دهد»؟

به هرحال آنچه این روزها در کشور و در این حکومت می گذرد، نه با اسلام محمدی سازگار است و نه با تشیع علوی همخوانی دارد و لذا برای کثیری از اقشار مذهبی اعم از علما، خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران قابل قبول نیست که حکومتی به اسم اسلام بر خلاف مرام و مسلک دین مبین عمل کند. این خانواده‌ها انواع مجاهدتها و صبوری ها را در راه اسلام انجام دادند و خون عزیزانشان را در این راه فدا کردند تا حکومتی که حداقل نشانه و  بویی از حکومت پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) داشته باشد و اندکی در مسیر اسلام حقیقی حرکت نماید، بر سر کار آید و نه حکومتی که بیش از افتخار به آن، مایه شرمساری دینداران باشد.

انتهای پیام/

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا